BOOOM Digital - Gradient styling elementBOOOM Digital - Gradient styling element

Strategie

Trends in webdesign 2023

Trends in webdesign 2023

In 2023 zijn er webdesign trends in overvloed. De technologie blijft zich dan ook razendsnel ontwikkelen. Hierdoor ontstaan in een mum van tijd allerlei gemakken en nieuwe uitvindingen. 2023 wordt dan ook wel gezien als een jaar waarin webdesigners veel nieuwe concepten kunnen uitproberen. Kortom, er is een storm aan mogelijkheden die kunnen worden toegepast.

Als bedrijven hun digitale strategie ten volle willen benutten, moeten ze niet alleen online aanwezig zijn. Ze moeten ook op de hoogte blijven van de trends op het gebied van webdesign, met inbegrip van de kenmerken en ontwerpaspecten van de site. Zo kunnen ze hun winst maximaliseren en voldoen aan de toenemende eisen van online consumenten op het gebied van bruikbaarheid, ontwerp en functionaliteit.

Als het gaat om webdesign trends zien bedrijven dan ook een kans om met beide handen aan te grijpen. Dit om een zo hoog mogelijke klantbetrokkenheid te realiseren en met de tijd mee te gaan. BOOOM Digital zet daarom hieronder de belangrijkste trends op het gebied van webdesign in 2023 op een rij. Dit zijn trends die volgens ons de UX, UI en je omzet in 2023 zullen stimuleren.

Webdesign trends 2023

Een persoonlijk ontwerp met gebruiksgemak

Webdesigners hebben grote vooruitgang geboekt. In het verleden waren websites rechttoe rechtaan en gaven ze alleen informatie aan gebruikers die daarom vroegen. Vandaag de dag is dat anders. Websitebezoekers hebben tegenwoordig behoefte aan een aantrekkelijke website. Veel genoemde elementen die websitebezoekers dan ook belangrijk vinden zijn:

  • Snelle pagina laadtijden.
  • Meer “menselijke” chatbots
  • Minder strakke en gestroomlijnde lay-outs
  • Responsive en aanpassingsgericht ontwerp
  • Geschikt voor mobiele apparaten
  • Intuïtieve interfaces
  • Beschikbaarheid en toegankelijkheid

De bovengenoemde elementen zorgen voor een soepeler, vloeiender en boeiender digitaal contact met je klanten. Bovendien biedt het een sterke basis om uitvoering te geven aan de webdesign trends van 2023. Kortom, er is geen beter moment om dit te realiseren dan nu.

BOOOM-Digital-development-zakelijke-website-laten-bouwen

De stijl van afbeeldingen en Illustraties

Eindelijk is het tijdperk van de stockfoto’s voorbij. Klanten willen een band opbouwen met merken die hen waarde bieden. Om aan die verwachtingen te voldoen, moeten merken een echte emotionele band ontwikkelen. Dat kan bijvoorbeeld door onderscheidende foto’s en beelden te gebruiken. Dit zijn foto’s en beelden die symbool staan voor het werk van je merk en de waarden die het uitdraagt. Het resultaat is dat je website een geheel eigen uitstraling krijgt.

Het aanbrengen van grafische vormgeving op de website is weliswaar duurder, maar biedt meer waarde doordat het je als bedrijf onderscheidt en een bepaalde gebruikerservaring creëert. Bezoekers kunnen aan de persoonlijkheid van de website zien dat deze betrouwbaar is en dat het merk zich inzet voor zijn klanten.

Unieke beelden kunnen ingewikkelde producten of diensten effectiever overbrengen. Onopvallende merkcultuur en ideeën kunnen ook worden uitgebeeld door het gebruik van afbeeldingen en kleur. De kleur paars, bijvoorbeeld, brengt inclusiviteit en diversiteit over wanneer deze wordt gebruikt op menselijke figuren.

3D en pseudo-3D, zorgen voor visuele belangstelling

De ontwikkeling van het coderen heeft ontwerpers meer creatieve vrijheid gegeven. Hoewel 3D, pseudo-3D afbeeldingen en tekst al lang worden gebruikt in digitale platforms, was de toegang daartoe niet altijd zo eenvoudig. Tegen 2023 zal deze ontwerptrend probleemloos kunnen worden geïntegreerd in een website vanwege de stijgende gebruikersaantallen van AI, VR en andere technologieën zoals Metaverse.

Bovendien kan 3D en pseudo-3D de gebruikersvriendelijke UI verbeteren. Terwijl de gebruiker door de website navigeert, kunnen webdesigners zwevende menu’s statisch maken in plaats van naar de achtergrond te verdwijnen. Zo hebben ze altijd een referentiepunt tijdens het browsen.

Vanwege het potentieel om visuele aandacht te genereren en een meeslepende ervaring voor gebruikers te bevorderen, neemt de populariteit van deze vooruitgang zeker toe. Gebruikers kunnen interactie aangaan met de 3D- en pseudo-3D-functies van je website, wat hen aanmoedigt langer te blijven of gemakkelijk door de site te navigeren. Daarom hoort deze trend thuis in de gereedschapskist van je webdesigner, dit omdat het het bouncepercentage kan verlagen.

3D en pseudo-3D, zorgen voor visuele belangstelling

 

Witruimte en een minimalistisch webdesign

Witruimte wordt gebruikt in minimalistische of platte ontwerpen om websitebezoekers te helpen de volgorde van de content van een website te herkennen. Het is bekend dat het de duidelijkheid van een pagina vergroot en de laadtijd verkort. Dit idee is niet echt nieuw voor een webdesigner. Zo zijn simplistische en gestroomlijnde ontwerpen altijd de verstandige keuze van webdesigners geweest.

Maar het minimalisme ondergaat een transformatie. Omdat het tactvolle gebruik van witruimte een omgeving biedt die goed samengaat met andere trends, kiezen steeds meer webdesigners voor minimalisme.

Webdesigners in 2023 zullen daardoor meer dynamische lay-outs kunnen maken. Ze zullen experimenteren met overlappende en gelaagde stukken, 3D- en pseudo-3D-objecten en andere vormen van organische geometrie, die de overhand kunnen krijgen. Voor het opwekken van belangstelling is dit een goede zaak. Op hoeveel interactieve elementen de ogen van gebruikers zich tegelijk kunnen richten, wordt sterk beïnvloed door het doelgerichte gebruik van witruimte in platte ontwerpen. Effectief gebruik van witruimte zorgt ervoor dat gebruikers niet worden overladen met visuele informatie.

De ontwerpstructuur moet gebruik maken van de ruimte om de gebruikerservaring te bieden die je in gedachten had. Het idee is om de aandacht van de kijker van het ene relevante element naar het volgende te leiden, zonder iets op te nemen dat afleidt van de beoogde ervaring. Ook je visuele verhalen kunnen een groter effect hebben door gebruik te maken van deze trend!

Webdesign trends minimalisme

Parallax en dynamic scrolling

In 2020 werd dynamic scrolling populair. Dit houdt in dat je oneindig naar beneden kunt scrollen, wat resulteert in een lager bouncepercentage. Een trend die opkomend is in 2023 en ongelooflijk populair onder webdesigners is dan weer Parallax scrollen.

Bij een ontwerpstijl die bekend staat als parallax scrolling beweegt de voorgrond sneller dan de achtergrond. Om diepte en de illusie van beweging te bieden terwijl de lezer nog steeds op één pagina is, is de achtergrond breder dan de elkaar kruisende afbeeldingen en tekst. Dit heeft het visuele effect van een verteller die de verhaallijn vertelt terwijl je scrollt.

Het wordt aanbevolen om het parallax scrolling effect voorzichtig te gebruiken. Deze design trend maximaliseert namelijk het vermogen van een achtergrondafbeelding om een verhaal over te brengen. Timing is hier essentieel; bewegingen mogen niet abrupt zijn. De ideale manier om dit te doen is met een neutrale achtergrond die voorgrond items helpt opvallen en gebruikers verleidt.

Aangezien gebruikers alleen maar hoeven te scrollen om hun interactie voort te zetten, zijn parallax en dynamisch scrollen effectieve technieken om gebruikers te prikkelen. Dit past perfect bij de huidige nadruk op brand storytelling. Deze aanpak creëert ook de illusie van het navigeren over meerdere pagina’s, ook al heeft een website er maar één.

Parallax en dynamic scrolling

Kleurkeuze om toon en emotie over te brengen

Webdesigners zijn het afgelopen decennium afgestapt van het klassieke kleurenpalet doordat het minimalisme weer terug is. Kleurovergangen zijn dan ook cruciaal bij ontwerpbeslissingen in 2023. Het streven naar meer componenten om een verhaal te vertellen heeft de trend naar meer kleur veroorzaakt.

Kleuren zijn dan ook een waardevol hulpmiddel voor ontwerpers die afbeeldingen van websites willen gebruiken. Dit om discreet bepaalde gevoelens op te roepen bij een gebruiker vanwege het verband met emotioneel design. Niet alleen beïnvloedt dit het gedrag van de gebruiker, maar het draagt ook bij tot de vorming van de eerste indruk van een website.

SEO teksten

De inzet van micro animaties en effecten

De grenzen verleggen van waartoe webdesigners in staat zijn, betekent de hedendaagse opvattingen over het ontwerpen van websites doorbreken. Dat is ook wat een micro-animatie doet. Het maakt een onderscheid tussen een traag ladende website en een plezierige, soepele webervaring die voldoet aan de behoefte van de gebruiker.

Indien animaties op de juiste manier worden ingezet, kunnen marketeers gebruik maken van het korte tijdsvenster (50 milliseconden) om de perceptie van een bezoeker van de website te verbeteren. Merken kunnen bewegende elementen boven de vouw of in de hero picture integreren met behulp van Javascript, CSS 3, HTML5 en GIFS. Deze methode is geschikt om de aandacht van gebruikers te trekken voor belangrijke informatie zoals knoppen en afbeeldingen.

Maar wees voorzichtig. Want zelfs korte animaties nemen veel dataverkeer in beslag en maken het laden van je pagina langzamer. Lange laadtijden en onnodige, afleidende items zorgen er dan weer voor dat website gebruikers je site verlaten in plaats van dat hun sitebezoek langer duurt. Gebruik een animatie dus alleen als het nodig is.

De inzet van micro animaties en effecten

Een goed UX design

Een goed ontworpen website kan veel betekenen voor een bedrijf. Of het nu gaat om het vestigen van autoriteit of het vormen van een eerste positieve indruk. Daarbij moet de website ook voldoen aan de veranderende eisen en verwachtingen van klanten.

Door de bovengenoemde 2023 webdesign trends toe te passen, kun je ervoor zorgen dat je een optimale gebruikerservaring creëert. Met als gevolg dat de conversies zullen toenemen.

Benieuwd of wij iets voor jou of je bedrijf kunnen betekenen op het gebied van webdesign? Neem gerust contact met ons op om te bespreken hoe verschillende webdesign trends in 2023 voor jouw website de gebruikerservaring kunnen verbeteren.

Neem contact op

BOOOM Digital - Gradient styling element
BOOOM Digital - Gradient styling element
Plan een kennismaking in