BOOOM Digital - Gradient styling elementBOOOM Digital - Gradient styling element

Marketing

Online Marketing Trends in 2023

Online Marketing Trends in 2023

In dit artikel

Het is belangrijk voor bedrijven om trends te herkennen en er vroegtijdig op in te spelen. Zeker als je denkt over een nieuwe branding of huisstijl van je website.

De 2023 online marketing trends zijn hieronder onderverdeeld in vier categorieën: 

  • Opkomende vormen van marketing
  • Business-to-consumer verwachtingen in 2023
  • Trends over merkidentiteit in 2023
  • Nieuwere manier van data ontvangen

 

1. Opkomende vormen van marketing

In deze categorie gaan we de opkomende vormen van marketing in 2023 met je delen. Om hierop in te spelen is het voor ondernemers belangrijk om buiten hun comfortzone te treden. Voor de meeste ondernemers is dit een totaal andere aanpak dan ze gewend zijn.

Influencer marketing

Ja, influencer marketing is nog steeds een belangrijke trend die al vanaf 2012 vorm begon te krijgen, en elk jaar belangrijker wordt. Mond-tot-mondreclame is tot op de dag van vandaag de allerbeste marketingstrategie. Mensen zijn veel eerder geneigd een dienst of product te proberen als iemand die ze kennen en vertrouwen het aanbeveelt. Influencer marketing is niet heel anders dan mond-op-mond reclame voor het digitale tijdperk. 

Redenen waarom influencer marketing nut heeft:

  • Het vergroten van de merkbekendheid
  • Vertrouwen en autoriteit opbouwen
  • Hun doelgroep bereiken
  • Het stimuleren van conversies
  • Leads genereren
  • In contact komen met een bredere markt. 

Toch is het voor bedrijven heel belangrijk om onderzoek te doen naar het type influencer. Marketeers kunnen namelijk tekortschieten met influencer marketing omdat ze de verkeerde influencer hebben gekozen. De influencer kan namelijk een slechte status hebben of niet relevant zijn voor jouw doelgroep.

 

Videomarketing en live streaming

Deze online marketingtrend is belangrijk om de aandacht van een kijker langer vast te houden dan een statische post. Steeds meer marketeers gebruiken korte video’s om de interactie met hun doelgroep te stimuleren. Bovendien worden platforms als Tiktok en Instagram reels vaker ingezet om de merkbekendheid via korte video’s te vergroten onder millennials en Gen Z. 

Live streaming is ook een bewezen succesvolle marketingstrategie. In 2021 hebben consumenten 548 miljard uur aan content gestreamd op mobiele apparaten, aldus dit onderzoek. Wanneer live streaming wordt gecombineerd met influencer marketing, kan nog meer merkbekendheid worden gecreëerd terwijl gebruikers naar een livestream kijken.

Lees deze blog om het maximale uit videomarketing voor jouw bedrijf te halen.

User-generated content

User-generated content bestaat al heel lang. Maar met het toenemende aantal gebruikers op sociale media wordt het steeds belangrijker. Denk aan TikTok. Veel gebruikers maken #OOTD (outfit of the day) foto’s. Daarin laten ze zien wat ze dragen en van welk merk het is. Omdat een “derde partij” hierover praat en niet het merk zelf, vertrouwen consumenten het product meer. Volgens onderzoek blijkt dat mensen 2,4 keer meer geneigd zijn user-generated content te vertrouwen dan brand-generated content. 

Meer voorbeelden van user-generated content zijn:

  • Unboxing video’s
  • Make-up reviews
  • Hashtags

Agile marketing

Agile marketing wordt steeds belangrijker. Dit komt omdat de online wereld snel blijft veranderen. Agile marketing is ontstaan zodat marketeers nog sneller kunnen inspelen op veranderingen en legt de nadruk op real-time samenwerking. Dit in plaats van silo’s en hiërarchie.

Met Agile stap je eigenlijk uit de traditionele manier van werken. Daarbij is het belangrijk dat je kleine stapjes neemt om uiteindelijk bij je einddoel te komen. De filosofie is als volgt: “beter met kleine stapjes succes boeken dan na veel werk het systeem implementeren en falen.”

 

2. Business-to-consumer verwachtingen in 2023

In dit topic gaan we dieper in op wat de trends zijn in 2023 voor B2C-bedrijven.  

Consistente klant interacties

Klanten eisen veel meer een gepersonaliseerde ervaring die aansluit bij hun specifieke behoeften. Als je website niet gepersonaliseerd is voor websitebezoekers, is de kans groot dat ze de website weer verlaten. 

Het is belangrijk voor (online) marketeers om de customer journey duidelijk in kaart te brengen en de gebruikerservaring beter te begrijpen en te verbeteren. In 2023 is het nog belangrijker voor marketeers om zich te richten op de hele user journey in plaats van op één campagne. We schreven een artikel voor je om de customer journey te optimaliseren met behulp van neuromarketingtechnieken. Bekijk deze blog hier.

Verbeterde gebruikerservaring op ALLE apparaten

Hierbij is UX (ook bekend als user experience) erg belangrijk. Het gaat immers om de gebruikerservaring op een website. Elke dag gaan er meerdere websites live, dus het is belangrijk dat je blijft investeren in de gebruikerservaring. Wanneer een bezoeker een positieve ervaring heeft met jouw product of merk, zou deze loyaal zijn en eerder geneigd zijn een herhaalaankoop te doen. Tien richtlijnen voor een gebruiksvriendelijke website lees je in deze blog.

Aangezien het mobiele gebruik snel toeneemt, is het belangrijk dat de website geoptimaliseerd is voor telefoons. Een sterke UX-ervaring kan het verschil maken in het overtuigen van gebruikers om te converteren naar klanten. 

Voice Search

Voice search is een techniek die zijn intrede begint te doen. Deze virtuele assistenten zijn gemaakt om korte vragen te beantwoorden zoals “Wat is de hoofdstad van Nederland.” Deze techniek blijft zich ontwikkelen om steeds specifiekere vragen te beantwoorden zoals: “waar kan ik in de buurt een schroevendraaier krijgen?” en “welke restaurants zijn er open in de buurt?”.

Aangezien deze gebruikers steeds vaker voice search gebruiken, is het belangrijk om daar als marketeers op in te spelen. Veel bedrijven veranderen daarom de manier waarop ze informatie inkaderen. Marketeers kiezen nu voor vraag-en-antwoordformulieren om de vragen van gebruikers te beantwoorden op basis van hun intentie. Zo worden gebruikers die voice search gebruiken sneller geholpen en komen ze sneller op je website terecht.

 

3. Trends over merkidentiteit in 2023

In 2023 is het belangrijk dat je je merk op de juiste manier inzet. Hierbij is het belangrijk wat je als merk wilt uitdragen en hoe je je gaat positioneren door de continu bewegende markt. 

Het belang van reputatie en maatschappelijke verantwoordelijkheid

Vooral in 2023 wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) belangrijker. Daarom is het belangrijk om als bedrijf bij te dragen aan maatschappelijk goed gedrag. Dit moet echter wel in balans zijn met de missie en visie van het bedrijf. Probeer hier de juiste balans te vinden. 

Het blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders waarden meeweegt bij het doen van aankopen. Zo’n 60 procent van de klanten is bereid meer te betalen voor producten van bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen. 

Om klanten aan te trekken die met hun aankopen een verschil willen maken, is het belangrijk om in jouw marketingcampagne aandacht te besteden aan initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hieronder hebben we enkele voorbeelden voor je op een rijtje gezet:

  • Het promoten van recyclebare verpakkingen
  • Bewustwordingscampagnes voor sociale doelen
  • Een deel van de winst doneren aan goede doelen
  • Inspanningen leveren om goederen één op één te schenken aan mensen in nood. 
  • Activiteiten laten sponsoren door uw bedrijf
  • Eerlijke handel aanmoedigen

Diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit of DEI

Heb je al gehoord van DEI? Het staat voor diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit. Het is nu belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat uw marketingstrategieën een deel van uw doelgroep niet beledigen. 

Uit een onderzoek van Facebook blijkt dat 71 procent van de consumenten verwacht dat er in marketingstrategieën rekening wordt gehouden met diversiteit en inclusiviteit. De voordelen van DEI-marketing zijn:

  • Jouw bedrijf heeft een positieve bijdrage aan de bevordering van diversiteit en inclusiviteit
  • Als je succes boekt bij een groter publiek, zullen meer mensen jouw merk vertrouwen, jouw oprechtheid waarderen en daarom bij jou kopen

 

Online marketing trends

 

4. Nieuwe manieren om gegevens te ontvangen

Het is belangrijk om gegevens nauwkeurig te blijven onderzoeken en analyseren. In 2023 is er een nieuwe manier om bepaalde meetgegevens te ontvangen en te analyseren. Het belang van monitoring lees je in deze blog.

Google Analytics 4

Vanaf juli 2023 verandert Google Universal Analytics in Google Analytics 4 (GA4). Het is daarom belangrijk om nu de GA4 omgeving in te richten. Google Analytics 4 is momenteel in bètaversie en er vinden nog aanpassingen plaats. Toch is het grootste voordeel van GA4 volgens ons machine learning.  Deze techniek kan voorspellende data weergeven waar je vervolgens op kunt acteren.

Formulieren voor gegevensverzameling

Een online marketingtrend in 2023 is dat bedrijven proactiever data verzamelen via verschillende werkwijzen. Een manier om de gebruikerservaring te achterhalen zijn formulieren. Zelfs de eenvoudigste formulieren verzamelen waardevolle informatie die je kan helpen om van bezoekers, kopers te maken.

 

Wij kunnen je helpen jouw concurrenten voor te blijven!

Wij kunnen je helpen inspelen op deze online marketing trends 2023. Zo helpen wij jou om die concurrenten altijd een stap voor te zijn.

BOOOM Digital - Gradient styling element
BOOOM Digital - Gradient styling element
Plan een kennismaking in