BOOOM Digital - Gradient styling elementBOOOM Digital - Gradient styling element

SEO

Hoe voer je een zoekwoordenanalyse uit?

Wat is een zoekwoordenanalyse?

Het doel van een zoekwoordanalyse is om uit te zoeken met welke zoekwoorden je hoog kunt ranken in de zoekmachines. Om dit te bereiken let je op de concurrentie en het maandelijkse volume. Hier gaan we later in de blog dieper op in.

Waarom is zoekwoordenanalyse belangrijk?

Een zoekwoordenanalyse helpt je bij het bepalen van de beste zoekwoorden om je op te richten. Daarnaast geeft het je waardevolle inzicht in de zoekopdrachten waar je doelgroep daadwerkelijk op zoekt op Google. Het inzicht dat je krijgt in deze zoektermen kan helpen bij de contentstrategie en je marketingstrategie.

Mensen gebruiken zoekwoorden om oplossingen te vinden wanneer ze online onderzoek doen. Dus als je content succesvol is in het bereiken van je doelgroep wanneer ze zoekopdrachten uitvoeren, zul je meer verkeer krijgen. Daarom is het belangrijk dat jij je op die zoekopdrachten richten.

Het uitvoeren van een zoekwoordenanalyse heeft vele voordelen, waarvan de meest populaire zijn:

Inzicht in marketing trends
Een effectieve zoekwoordenanalyse kan je informatie geven over huidige trends en ontwikkelingen. Daarnaast kan het je helpen je content te richten op relevante onderwerpen en zoektermen die je doelgroep gebruikt.

Meer verkeer
Hoe meer relevante zoekwoorden je kiest voor je content, hoe hoger je scoort in de zoekresultaten en hoe meer bezoekers je genereert.

Klantenwerving
Als je bedrijf je producten of diensten promoot via content, kun je hier klanten uit halen. Daarbij is het belangrijk dat je altijd een call-to-action in de tekst plaatst.

Door zoekwoorden te onderzoeken op hun populariteit, zoekvolume en intentie, kun je de vragen ontdekken waar de meeste mensen in je doelgroep antwoord op willen.

De drie belangrijke elementen bij een zoekwoordenanalyse

Er zijn drie belangrijke elementen om te overwegen wanneer je een zoekwoordenanalyse uitvoert:

  • Relevantie
  • Autoriteit
  • Volume

Relevantie
Google rangschikt content op relevantie. Daarbij is zoekintentie heel belangrijk. Je content komt alleen in aanmerking voor een zoekwoord als het voldoet aan de behoeften van de zoekers. Bovendien is het belangrijk dat je content de beste bron is voor de zoekopdracht. Waarom zou Google jouw content hoger ranken dan andere content wat op Google staat?

Autoriteit
Bronnen die Google als gezaghebbend beschouwt, krijgen voorrang. Dit betekent dat je er alles aan moet doen om van jezelf een gezaghebbende bron te maken. Je kunt dit bereiken door je website te verrijken met nuttige, informatieve content en die content te promoten om backlinks te verdienen. Als je geen autoriteit hebt en als er redelijke concurrentie is op dat zoekwoord, heb je minder kans om goed te ranken.

Volume
Ten derde is het belangrijk om het maandelijkse volume van een bepaald zoekwoord te analyseren. Want als je op #1 staat, maar niemand zoekt ernaar, krijg je alsnog geen bezoekers.

online vindbaar zijn

Stappenplan voor jouw zoekwoorden onderzoek

We gaan je vijf tips geven die je zullen helpen een succesvolle zoekwoordenanalyse uit te voeren.

Stap 1: Maak een lijst met belangrijke, relevante onderwerpen voor je bedrijf.

Het is belangrijk om eerst na te denken over de onderwerpen waarin je wilt ranken in Google. Het is raadzaam om ongeveer 5 tot 10 onderwerpen te bedenken. Deze onderwerpen ga je later in het proces specificeren.

Om tot de juiste onderwerpen te komen is het belangrijk dat je in de voetsporen van je doelgroep gaat treden. Wat voor onderwerpen zou je doelgroep zoeken die aansluiten bij wat jij aanbiedt?

Stap 2: Vul de onderwerpen met zoekwoorden waarvan je denkt dat gebruikers ernaar zoeken.

Nu je een paar onderwerpen hebt waarop je je wilt richten, is het tijd om een aantal zoekwoorden te identificeren die bij dat onderwerp passen.

Stap 3: Zoek relevante zoekwoorden

Er zijn veel (creatieve) manieren om je zoekwoordenlijst uit te breiden.

  • Typ een zoekopdracht in Google en scroll helemaal naar beneden. Daar vind je een lijst met gerelateerde zoekopdrachten.
  • Klik op een gerelateerde zoekopdracht en scroll vervolgens weer naar beneden
  • De website AnswerThePublic staat maximaal drie gratis zoekopdrachten per dag toe. Het geeft een grafiek van zinnen waar mensen naar zoeken die verband houden met je onderwerp.
  • Je kunt ook een zoekwoord intypen in de volgende populaire betaalde tools: SEMrush, Ahrefs, Moz en Ubersuggest.

Stap 4: Analyseer je zoekwoorden

Met behulp van onder andere de hierboven genoemde tools kun je de zoekwoorden analyseren. Let bij het analyseren van de zoekwoorden op de volgende zaken:

  • Zoek uit wat de exacte zoekterm is. Komt het overeen met de zoekopdrachten die gebruikers gebruiken?
  • Hoe hoog is het maandelijkse zoekvolume? Als er geen volume op staat, word je ook niet gevonden.
  • Hoe sterk is de concurrentie? De tools geven aan hoe groot de concurrentie is. De perfecte zoekopdracht is er een met een hoog volume en weinig concurrentie.
  • Controleer of je geen gerelateerde termen hebt gemist die een hoog volume en weinig concurrentie hebben.

Stap 5: Analyseer hoe je scoort in je branche

Als je het moet opnemen tegen bekende merken die al op de eerste pagina staan op het door jou gekozen zoekwoord, is het slim om je strategie aan te passen. Het is dan belangrijk om op zoek te gaan naar long-tail keywords waar minder (bekende) merken voor ranken.

Stap 6: Doe onderzoek naar gebruikersintentie

Gebruikersintentie is een van de belangrijkste aspecten van hoe hoog je scoort in zoekmachines zoals Google. Tegenwoordig is het belangrijker dat je website het probleem beantwoordt dat een gebruiker probeert op te lossen dan dat hij alleen de term bevat die hij heeft gekozen. Hoe beïnvloedt dit je zoekwoordenonderzoek?

Het is gemakkelijk om zoekwoorden op het eerste gezicht te accepteren, maar achter de oppervlakte kunnen ze veel verschillende dingen betekenen. Je moet heel voorzichtig zijn met de interpretatie van de zoekwoorden waarop jij je richt, omdat de intentie van de zoeker zo cruciaal is voor je kansen op eerste plaats in de ranking.

In feite zijn er vier belangrijke intenties van zoekwoorden waarmee je rekening mee moet houden:

  • Informatie: Gebruikers willen iets leren.
  • Navigeren: Ze zijn op zoek naar een specifieke website
  • Transactioneel: Gebruikers zijn op zoek naar een specifiek product en zijn bijna klaar om iets te kopen.
  • Commercieel: Gebruikers zijn klaar om iets te kopen.

Het is een goed idee om de zoekopdracht rechtstreeks in een zoekmachine in te typen om te zien wat voor resultaten er verschijnen die de intentie van de gebruiker bevestigen. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook SEMrush gebruiken om de gebruikersintentie te achterhalen. Het is belangrijk dat je content hierop inspeelt, anders is de kans klein dat je gaat hoog gaat ranken.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het uitvoeren van een zoekwoordenanalyse? Neem dan contact op met onze specialisten. Zij helpen je graag met je zoekwoordenanalyse.

Neem contact op

 

Online marketing bureau Arnhem

Hoe voer je een zoekwoordenanalyse uit?
BOOOM Digital - Gradient styling element
BOOOM Digital - Gradient styling element