Strategie
Welke soorten websitebezoekers zijn er?
Van online winkelen en informatie opzoeken tot het spreken van onze vrienden. Er gaat geen dag meer voorbij zonder dat we online zijn. Als ondernemer wil je de website bezoekers aantrekken die voor conversie zorgen. In deze blog kijken we naar de zoekintentie en hoe je website bezoekers tot conversie krijgt. Ook bespreken we hoe AI-website bezoekers beïnvloedt.

Door er achter te komen wat de intentie van jouw websitebezoeker is, kun je je website gebruiksvriendelijker inrichten.
De intentie van het bezoek
Voordat we dieper ingaan op persona’s is het belangrijk om te weten welke intentie je bezoekers kunnen hebben. Als je weet waar ze naar op zoek zijn, kun je ze beter helpen. We kennen drie categorieën:
Informerend
Deze website bezoeker is op zoek naar een antwoord. Vaak vinden ze dit antwoord in nieuwsartikelen, persuitingen of blogs. Met de alsmaar groeiende populariteit van Large Language Models zoals ChatGPT, is het des te belangrijker om hier aandacht aan te besteden. Alhoewel antwoorden op vragen worden gegenereerd, deze zijn niet altijd betrouwbaar. De SearchGPT functie brengt hier verandering in. Schrijf content van hoge kwaliteit die duidelijke antwoorden geeft. Denk hierbij aan hoe de gebruiker de content ervaart. Echt vanuit UX en UI dus.
Transactioneel
De website bezoeker wilt hier een actie voltooien. Conversie dus!
Commercieel
De commerciële website bezoeker is zich aan het oriënteren naar je dienst of product. Het is op zoek maar heeft nog geen keuze gemaakt. LLM’s blijven zich ontwikkelen, maar commerciële zoekopdrachten
Type website bezoekers (persona’s)
Netwerkers
De netwerkers hebben een druk leven, zowel privé als onder werktijd. Zij gebruiken het internet als een manier om, ondanks hun drukke bestaan, toch contact te hebben met anderen.
Door aanwezig te zijn in de digitale wereld, maken de netwerkers nieuwe connecties en kunnen zij die makkelijk onderhouden. Dit type website bezoeker plaatst zelf niet veel openbare berichten online. De netwerkers vertrouwen vooral op de mening van anderen, dus om ze te bereiken kunnen micro-influencers erg nuttig zijn.
Beïnvloeders
Of misschien beter bekend als de influencer. De beïnvloeders maken van de 6 type websitebezoekers het meeste gebruik van het internet. Ze willen veel delen en zien de digitale wereld als een belangrijk onderdeel van hun leven.
De influencer wil gezien worden op social media en zo veel mogelijk volgers verzamelen. Dit is iets om rekening mee te houden wanneer je contact zoekt. Wanneer de influencer veel volgers heeft, is er ook een grote kans op samenwerkingen met bedrijven die de influencer willen inzetten om een product of dienst te promoten. Dit kan zorgen voor een toename van andere type website gebruikers.
Verlanger
Het verlangende type websitebezoeker wil graag meer gebruik van het internet maken, maar doet dit nu nog weinig. Vaak is dit de wat oudere doelgroep.
De verlanger gebruikt het internet zo nu en dan wel eens en ze doen dit dan vooral vanuit huis. De verlanger is nog aan het zoeken naar een plek voor zichzelf in de digitale wereld. Hoewel ze nu nog weinig online ervaring hebben, kijken ze wel uit naar een deel uitmaken van het internet. Gebruik die zoektocht en verbeter je positie in de zoekmachines. Wil je weten waar je nu staat? Doe hier de vrijblijvende SEO-scan.
Functionelen
Het vierde type websitebezoekers gebruikt het internet alleen voor praktische zaken. Denk aan soms een mail versturen, het nieuws bekijken, misschien een keer online winkelen, etc.
Sociale media en de nieuwste digitale ontwikkelingen doet de functionelen niet zo veel, dus blijf hier uit de buurt al je hen wil bereiken. Eén van de redenen dat ze liever niet te veel tijd online besteden is de angst voor weinig privacy en veiligheid.
Communicatoren
Dit type websitebezoekers laat zichzelf graag horen op het internet en ze zijn veel bezig met sociale media en e-mail. Ze houden van praten en drukken zichzelf online vaak uit op een manier die offline niet echt kan.
De communicatoren weten hoe ze zich moeten bewegen in de digitale wereld. Ze zijn veel bezig met wat er online gaande is en geven daar graag hun mening over. Zorg er dus voor dat er ruimte is voor deze groep om een review achter te laten.
Kenniszoekers
De naam van deze website bezoeker spreekt misschien al redelijk voor zich. Het laatste type gebruikt het internet vooral voor het opzoeken van informatie om vervolgens meer kennis op te doen. Ze zijn in veel dingen geïnteresseerd, maar niet in social media.
De kenniszoekers hebben wel graag contact met anderen als het gaat om informatie opdoen, bijvoorbeeld over een mogelijke aankoop of discussiëren over een onderwerp waar zij zich interesseren. Naast een sterkte website hebben, kan je ook indruk op hen maken door snel te reageren op mails en telefonisch contact.