Strategie
Wat is Google Tag Manager
Wat is Google Tag Manager?
Google Tag Manager is een tag waarmee je externe codes en tracking pixels eenvoudig op jouw website zet. Daardoor hoef jij nooit meer hulp te vragen aan je developer om ingewikkelde codes in je site te zetten. Je kan het met Google Tag manager allemaal zelf doen.
Oké, je hebt nog één keer je techneut nodig om de code van GTM in je header te plaatsen.
Als je eenmaal een GTM container hebt aangemaakt kun je beginnen met het publiceren van tags. Denk hierbij aan Google Analytics, Google Ads of Hotjar. Maar ook het aanmaken van gebeurtenissen kan in Google Tag Manager.
De voordelen van Google Tag Manager
GTM heeft zoveel belangrijke voordelen. Om te beginnen is het gratis te gebruiken. De enige vereiste is dat je een Google-account hebt. Omdat een bedrijf zich geen zorgen hoeft te maken over zijn budget bij het gebruik ervan, is het een zeer nuttig hulpmiddel.
Het feit dat het gratis is, is een voordeel, maar het elimineert ook de noodzaak om samen te werken met (externe) techneuten. Daarnaast kan het perfect worden gebruikt in combinatie met Google Analytics. Je kunt vrijwel alles volgen wat je maar wilt op je website.
Wat ook een groot voordeel is, is het feit dat je zorgen hoeft te maken over de veiligheid. Deze dagen kun je je snel zorgen maken of jouw gegevens beveiligd zijn, maar met deze technologie, je bent echt beveiligd.
Je zal niet twee keer na te denken over het invoeren van jouw gebruikersnaam en wachtwoord, omdat het gebruik maakt van veiligheidsmaatregelen. Niemand zal in staat zijn om toegang te krijgen tot je account en je informatie te achterhalen (tenzij je hen toegang geeft).
Deze tool onderscheidt zich van andere online tools doordat het ook rechtstreeks met Google Analytics kan werken, zoals eerder werd uitgelegd. Een functie die het mogelijk maakt gegevens te verzamelen van daadwerkelijke gebruikers in plaats van alleen hun apparaten is User ID Tracking.
Hoe ziet Google Tag Manager eruit?
Oké, dat klinkt simpel hè? Het is belangrijk dat je nu de aandacht er goed bijhoudt want het wordt iets ingewikkelder.
Om écht goed te snappen wat Google Tag Manager werkt, is het belangrijk dat je weet hoe het in elkaar zit. Hieronder hebben wij de visuele weergave van de manier waarop GTM gegevens verzamelt.
Laten wij beginnen wat er bovenaf gebeurd. Alle gebeurtenissen op de website belandt in de data layer. Denk daarbij aan klikken, scrolls, het bekijken van videos. Wat je maar kan bedenken wat je op een website doet.
Een data layer is eigenlijk een omgeving vol met (lastige) codes. Daardoor is deze data lastig te lezen en kan daarom niet zomaar vertaald worden in inzichten. Dat is de reden waarom wij Google Tag Manager gebruiken.
Hoe werkt Google Tag Manager
Binnen Google Tag Manager zijn er drie hoofdonderwerpen:
- Tags: Stukjes Javascript of tracking pixels.
- Triggers: Dit vertelt GTM wanneer, waar of hoe een tag moet worden afgevuurd.
- Variabelen: Aanvullende informatie die GTM nodig kan hebben om de tag en trigger te laten werken.
Wat zijn tags?
Tags zijn coderings fragmenten of controle pixels van externe tools Deze tags geven instructies aan Google Tag Manager.
Hieronder volgen enkele typische tags die je in GTM aantreft:
- Google Analytics tracking code of GA4 tracking code
- Code voor Google Ads ‘conversies bijhouden’
- Code voor Google Ads ‘Remarketing’
- Trackingcode voor heatmaps (Hotjar etc.)
- Instagram-pixels
- Individuele HTML-scripts
- Scripts voor GDPR Data privacy, zoals Cookiebot.
Wat zijn triggers?
De triggers geven aan Google Tag Manager door wanneer, waar of hoe een tag moet worden gemeten. Je kunt een tag bijvoorbeeld per pagina laten afgaan of je kunt een tag laten afgaan als er op een link wordt geklikt.
Voorbeelden van veel voorkomende triggers in Google Tag Manager zijn:
- Paginaweergaven
- Klikken op (sommige) links
- Invullen van een formulier
- Scrolldiepte
- Aangepaste gebeurtenis
Wat zijn variabelen?
Variabelen zijn extra gegevens die Google Tag Manager nodig heeft om je tag en trigger te laten functioneren. Het meest voorkomende type variabele dat je kunt maken in Tag Manager is het Google Analytics UA nummer. Oftewel de tracking ID nummer.
Google Analytics en Google Tag Manager
Deze twee tools bij de hand hebben kan jouw leven een stuk makkelijker maken. Google Tag Manager kan namelijk gegevens naar Google Analytics sturen, zodat jij deze kunt analyseren, trends kunt opsporen en alle informatie die je nodig hebt op één plaats kunt verzamelen.
Om te zien op welke links gebruikers klikken en voor vrijwel alles waarvoor je gegevens wilt verzamelen, kun je eenvoudig een klik trigger en een tag van Google Analytics gebruiken.
Bovendien kunnen de gegevens automatisch worden geleverd aan Google analytics op vooraf bepaalde tijdstippen door gebruik te maken van de triggers. Bij gezamenlijk gebruik zijn deze twee tools aanzienlijk krachtiger dan afzonderlijk.
Waarom is Google Analytics belangrijk?
Je vraagt je misschien af waarom het gebruik van Google Analytics cruciaal is voor jouw bedrijf. Elk soort bedrijf kan profiteren van Google Analytics omdat ze een schat aan nuttige gegevens opleveren die kunnen worden gebruikt om zowel de website als het algehele succes van de onderneming te verbeteren.
Het is belangrijk dat je gegevens over je website blijft verzamelen. Het onderzoeken welke delen van een website effectief en welke ineffectief zijn zijn voor gebruikers kan nuttig zijn.
Daardoor kun je de website nog meer optimaliseren voor jouw bezoekers waardoor meer bezoekers klant worden, de omzet stijgt of de klanttevredenheid stijgt.
Maak je klaar voor gebruik
Je kunt Google Tag Manager voor jouw website instellen door een paar eenvoudige stappen te volgen. Je hoeft je alleen maar te registreren voor een account, wat gratis en eenvoudig te realiseren is.
Jouw account kan snel en eenvoudig worden ingesteld. Je hoeft niet lang te wachten. Ga naar tagmanager.google.com om het te configureren. Maak vervolgens jouw container aan en plak de code in je website.
