Wat doet een online marketeer?
Een online marketeer wordt ook wel een digital marketeer of internetmarketeer genoemd. Een online marketeer zorgt ervoor dat jouw bedrijf in een eigen, unieke stijl online goed zichtbaar is. Dit onderscheidt je van de concurrentie en stimuleert de verkoop van je product of dienst. Dit wordt gedaan aan de hand van een online marketingstrategie. Niet alleen de ontwikkeling, maar ook de uitvoering van de online marketingstrategie wordt gedaan door de online marketeer. Dit zorgt voor een divers aantal werkzaamheden. Lees hier verder over wat deze werkzaamheden zijn.
Welke werkzaamheden?
Analyses en reportages
De eerste stap tijdens het uitzetten van een online marketingstrategie, is het maken van een analyse of reportage. Voorbeelden hiervan zijn een doelgroepenanalyse om te ontdekken wie de doelgroep is en wat die wil, of een concurrentieanalyse om erachter te komen welke bedrijven eventuele concurrentie zijn. Zo wordt het bedrijf en de doelen van het bedrijf in kaart gebracht, zodat er een passende strategie toegepast kan worden.
Online strategie en positionering
De volgende stap is het ontwikkelen van een online strategie en een positionering die aansluit bij jouw bedrijf. Door de gemaakte analyses en reportages wordt de boodschap en het unieke karakter van jouw bedrijf ontwikkeld. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de huisstijl, de geschikte online kanalen voor jouw bedrijf, er worden doelen gesteld en er wordt bepaald in welk tijdsbestek de doelen behaald moeten worden.
SEO implementeren
Na de ontwikkeling van de aanwezigheid op de online kanalen, kan het optimaliseren beginnen. De online marketeer zorgt er onder andere voor dat de juiste zoekwoorden en linkbuilding genoeg op jouw website voorkomen zodat je beter vindbaar wordt in zoekmachines. Lees hier meer over SEO implementeren.
SEA implementeren
Betaald adverteren in zoekmachines kan ook ingezet worden om de vindbaarheid te vergroten. Dit zorgt ervoor dat de website bij bepaalde, relevante zoekwoorden bovenaan de resultaten in de zoekmachine komt te staan.
Social media marketing
Social media is enorm aanwezig in het dagelijks leven van velen. De online marketeer zorgt ervoor dat jij op social media de juiste, specifieke doelgroep kan bereiken. Hier kan onbetaalde en betaalde marketing toegepast worden, de online marketeer kan hier voor jou strategische keuzes in maken. Check hier hoe sterk jouw social media strategie is.
E-mail marketing
Een van de manieren om je klanten te bereiken is door middel van e-mail marketing. De online marketeer kan zowel handmatig als geautomatiseerd ervoor zorgen dat de juiste klant, op het juiste moment, de juiste informatie via e-mail ontvangt.
Content marketing
Content marketing houdt in dat de juiste teksten en beelden weergeven worden op jouw online kanalen. Op deze manier worden je online kanalen extra aantrekkelijk voor de klant, wat de verkoop weer kan stimuleren.
Customer relationship management
De relaties met je klanten zijn erg belangrijk, of het nou voormalige, huidige of toekomstige klanten zijn. De online marketeer onderhoudt dit contact met de klant en zorgt voor een vertaling van dit contact naar de online kanalen.
Waar kan je een geschikte online marketeer vinden?
Bij Booom Digital beschikken wij over een team van creatieve, nieuwsgierige en vakkundige online marketeers. Wij zorgen voor het hele totaalplaatje van jouw digitale marketing. Nieuwsgierig naar hoe wij dit doen? Bekijk hier hoe wij ons team voor jou kunnen inzetten.