Website
Wat doen kleuren met je website?

Branding
Het begint allemaal met jouw merk. Ieder merk heeft zijn eigen branding. En die moet natuurlijk ook sterk terugkomen op je website. Draait je gehele huisstijl bijvoorbeeld om donkere kleuren en een strakke vormgeving? Dan passen sierlijke elementen en felle kleuren niet bij jouw merk en dus ook niet op je website. Voordat je aan de slag gaat met het aanpassen van kleuren zul je dus eerst even moeten checken of ze aansluiten bij de uitstraling van je merk!
Kleuren en conversies
Oké, branding gecheckt? Je kleurenschema op orde? Dan is het tijd om de conversies op je website een boost te geven. Alleen door kleuren aan te passen? Jazeker, want kleuren hebben een grote impact op de acties die bezoekers van je website ondernemen. True story. Tijd voor wat wist-je-datjes!
- Wist je dat ongeveer 62% van de aankoopbeslissingen zijn gebaseerd op kleuren?
- Wist je dat bijna 85% van de consumenten kleuren opgeven als primaire reden om een product te kopen?
- Wist je dat een call-to-action vermommen als een knop zorgt voor 45% meer clicks?
Klik!
Een call-to-action vermommen als knop heeft dus positieve gevolgen voor het aantal clicks (en uiteindelijk de conversie). Maar hoe moet deze knop er dan uit zien? In principe doen oranje of groene knoppen het altijd best wel goed. Echter, daar zijn geen harde bewijzen voor. Er zijn immers heel veel andere factoren die nog mee kunnen spelen in de beslissing om op een knop de drukken. Belangrijker dan de kleur zelf, is bijvoorbeeld het contrast tussen de knop en de rest van de pagina. Het contrast tussen deze twee zorgt ervoor dat de knop meer opvalt dan alle andere elementen op de website. Wil je zien wat er op jouw website heel goed opvalt? Daar hebben we een ultra-moderne test voor! Open jouw website, knijp je ogen dicht en bekijk de pagina door je wimpers. Als je tuurt zie je gelijk wat er het meest uitspringt.
Maar welke kleur past dan goed bij mijn website?
Dat hangt natuurlijk heel erg af van jouw huisstijl. En natuurlijk wat je wilt communiceren. Om je wat meer houvast te geven in het oerwoud dat webdesign heet, zetten we wat kleuren (en waarvoor ze geschikt zijn) voor je op een rijtje.
Blauw = betrouwbaarheid en veilig. Voor websites waar mensen op shoppen, abonnementen op afnemen of geld op uitgeven.
Rood = Aandacht! Jeugdevol en energiek. Goed voor advertenties of promotionele pagina’s.
Groen = Natuurlijk en kalmte. Voor websites die draaien om de natuur, duurzaamheid en organische producten
Geel = Geeft je vleugels. Wordt voornamelijk gebruikt voor laagdrempelige en vrolijke pagina’s.
Paars = Fancy. Voor bedrijven die niche en luxe producten verkopen.
Oranje = Vriendelijk en stimulerend. Wordt vooral geassocieerd met technologie en gadgets.
Bruin = Relaxen, voor websites die draaien om gezondheid en welzijn.
Dit betekent niet dat als je dure horloges verkoopt dat je gehele website paars moet zijn. Wat subtiele touches zullen altijd effectiever zijn.
Testen, testen en nog meer testen
Bovenstaande tips zijn helaas niet volledig gebaseerd op keiharde wetenschap. Cijfertjes zijn daarentegen wel lekker objectief en eenduidig. Daarom zul je veranderingen op je website altijd moeten testen. Verander je de kleur van een knop? Testen! Maak je alle headlines paars? Testen! Google heeft hiervoor een perfecte tool voor, namelijk Optimize. Met Google Optimize kan je verschillende varianten van dezelfde website tegen elkaar afzetten. Vervolgens kan je met Analytics de resultaten bestuderen en bekijken welke versie het beste werkt. Werkt de website met oranje knoppen toch een stuk beter? Dan kun je dit op de originele site doorvoeren.
We sparren graag even met je over welke kleurencombinaties het best werken op jouw website. Neem contact op voor vrijblijvend advies of kom langs en laat ons je website zien!