BOOOM Digital - Gradient styling elementBOOOM Digital - Gradient styling element

SEO

De voordelen van linkbuilding in 2023

De voordelen van linkbuilding zijn al langer duidelijk bij marketeers. Links van hoge kwaliteit betekenen betere rankings en meer verkeer.

De voordelen van linkbuilding in 2023

De voordelen van een linkbuilding bureau

Een van de belangrijkste marketingtechnieken die marketeers wereldwijd toepassen is linkbuilding. De complexiteit en intimiderende aard ervan, vooral in het begin, maken het één van de meest verkeerd geïnterpreteerde methoden. Maar één ding is zeker: als je een linkbuilding bureau inhuurt, kan je daar het verkeer naar je website mee verhogen.

Nu zijn er een aantal dingen die gebeuren met een website zonder een effectieve linkbuilding strategie. Bijvoorbeeld:

  • De domein autoriteit van je website is laag
  • Je ziet een afname van online verkeer
  • Het bouncepercentage op landingspagina’s neemt toe
  • Er zal een afname zijn van de algemene online effectiviteit

Een goed linkbuilding bureau zorgt voor het opzetten van een effectieve linkbuilding strategie. We bespreken hieronder de voordelen van linkbuilding en hoe het meer organisch verkeer naar je website brengt.

 

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is in principe heel simpel. Je wil dat andere websites een link plaatsen naar jouw website. Een backlink noemen we dat. Het is een belangrijk onderdeel van de algemene zoekmachine optimalisatie strategie. Het creëren van backlinks zorgt ervoor dat je website beter presteert in de zoekmachine rankings.

Google en andere zoekmachines weten dat jouw website een vertrouwde autoriteit heeft over een bepaald onderwerp. Dit weet Google doordat andere websites die naar jouw website linken, relevante inhoud en een hoge domein autoriteit hebben. Samen met zaken zoals kennis en autoriteit is vertrouwen slechts een van de vele variabelen waarmee zoekmachines rekening houden.

Wat is Linkbuilding

Is linkbuilding veilig?

Voordat Google een paar jaar geleden zijn ranking-algoritme creëerde, werd linkbuilding gezien als een black hat SEO-strategie. Websites spamden willekeurige websites, plaatsten hun links op forums en stuurden koude e-mails in een poging om zoveel mogelijk backlinks te krijgen.

In de tussentijd zijn er veranderingen geweest in efficiënte linkbuilding tactieken. Daarom moet je nu geen willekeurige links meer nastreven van slecht gerankte websites die niets met jouw branche te maken hebben. Wat je wel kunt doen is:

  • Het creëren van relevante content
  • Gastbloggen op andere websites
  • Gepersonaliseerde en geïndividualiseerde e-mails versturen
  • Opzetten van partnerschappen en relaties

Houd in gedachten dat je belangrijkste doel moet zijn om waarde toe te voegen aan je lezers. Zorg er dus voor dat elke hyperlink die je maakt hen aanspreekt en informatie geeft die ze kunnen gebruiken.

Kortom, hoe meer autoriteit, vertrouwen en kennis een site heeft, hoe meer die profiteert van linkbuilding. Met dat in gedachten gaan we de exacte voordelen eens bekijken, zodat je je eigen linkbuilding campagnes kunt starten of laten uitbesteden.

Is linkbuilding veilig

1. Meer verkeer door linkbuilding

Je kunt een toename van verkeer verwachten wanneer een populaire website terug linkt naar de jouwe. Als jouw link verschijnt in een artikel op Frankwatching, is de kans groter dat lezers er op klikken en jouw website bezoeken. Ze weten dat deze website alleen maar links bevat naar relevante informatiebronnen omdat ze er vertrouwen in hebben. Linkbuilding is dus één van de meest effectieve en kosteneffectieve manieren om doelgericht verkeer te genereren.

Maar, bedenk wel dat een website met een autoritaire link weliswaar veel verkeer oplevert, maar dat niet al die gebruikers zullen converteren. Sommige mensen zullen aankopen doen of zich aanmelden voor je dienst, terwijl anderen content zullen delen of lezen. In beide gevallen zal linkbuilding het proces van meer verkeer naar je website op gang brengen.

Meer bereikbaarheid door linkbuilding

2. Het versterken van de geloofwaardigheid

Het belangrijkste doel van Google is om gebruikers zo snel en relevant mogelijke resultaten te bieden. De zoekmachine wil ervoor zorgen dat de resultaten die worden geleverd in overeenstemming zijn met de verwachtingen en het budget van de gebruikers.

Hoewel Google’s algoritme hypermodern is, heeft het nog steeds hulp nodig bij het bepalen van de waarde, relevantie en kwaliteit van content. Backlinks geven Google het signaal dat een artikel, video, infographic of gids waarnaar wordt verwezen een relevant antwoord biedt op de vraag van de zoekopdracht.

Als je website een sterk en divers backlinkprofiel heeft, hebben volgens Google verschillende gerenommeerde websites ervoor gekozen je website aan te bevelen en te getuigen van de waarde en het kaliber ervan. Elke link die verkeer naar je website leidt, staat gelijk aan een aanbeveling voor jou.

Naast het feit dat je alleen links ontvangt van betrouwbare websites, is er nog een voordeel om te overwegen: het is beter en voordeliger om 10 links te ontvangen van 10 verschillende domeinen dan 10 links van één enkel domein. Je reputatie en betrouwbaarheid worden hierdoor versterkt.

Geloofwaardigheid

3. Verbetering van de rankings

Als er geen links naar je website verwijzen, zal Google je pagina vrijwel zeker niet ranken. Het is dus erg belangrijk om linkbuilding toe te passen en de concurrentie voor te blijven. Het is tenslotte zo dat als zij hoger ranken dan jij, zij waarschijnlijk een hoger percentage backlinks hebben. Het is daarom eenvoudig: als je hoger wilt ranken dan je concurrenten moet je meer backlinks hebben dan zij.

Gebruik een tool, zoals Ahrefs of SEMRush, om uit te zoeken waar de links van je concurrenten vandaan komen. Als je eenmaal een lijst hebt van verwijzende websites die je van je concurrenten hebt, bestudeer dan de pagina’s die de meeste backlinks hebben gekregen.

Wanneer je al over een verwant onderwerp hebt geschreven, werk het dan bij en verbeter het. Als dat nog niet het geval is, start dan opnieuw. Het doel is om het beter en informatiever te maken dan je concurrenten.

Neem ten slotte contact op met de sites die linken naar de content van je concurrenten. Laat ze bijvoorbeeld weten dat je een nog diepgaander artikel hebt over hetzelfde onderwerp. Op die manier profiteer je toch van enkele spraakmakende bezoekers op je nieuwe content. Zelfs als er maar een paar kiezen om naar jou te linken in het linkbuilding proces.

Verbetering van rankings door linkbuilding

4. Verhoogde Site Metrics en SEO Score

De kwaliteit van een website is gebaseerd op verschillende variabelen, daarom moet je op de hoogte zijn van je domain rating (DR), domain authority (DA), page rank (PR) en Alexa rank om de kwaliteit van je website te beoordelen.

Al deze indicatoren zullen toenemen als gevolg van linkbuilding, wat ook de algemene kwaliteit van je website ten goede komt.

Je kunt schadelijke links verwijderen als je vindt dat de gezondheid en het backlinkprofiel van je website voor verbetering vatbaar zijn. Hoewel je geen controle hebt over de bronnen die naar je teruglinken, kun je de tool Disavow Links van Google gebruiken om ze van je website te halen.

Verhoogde Site Metrics en SEO Score

5. Verbetering van de online zichtbaarheid

De online zichtbaarheid van je website neemt toe naarmate er meer backlinks zijn. Dit betekent dat als talrijke betrouwbare sites naar jouw content linken, deze vaker verschijnt en tot de topresultaten behoort. Hieruit kunnen we redelijkerwijs afleiden dat linkbuilding je publiek verbreedt en de zichtbaarheid van je bedrijf vergroot. Dit versnelt en vergemakkelijkt de linkbuilding voor jouw website aanzienlijk.

Door links te werven voor je bedrijf, producten en diensten kun je zowel je doelgroepen als nieuwe doelgroepen bereiken. Het is namelijk belangrijk dat je potentiële klanten regelmatig links naar je website tegenkomen. Hierdoor gaan ze er namelijk vanuit dat jouw bedrijf bekend is en een hoge autoriteit heeft op een bepaald gebied.

Verbetering van de online zichtbaarheid

6. Connecties maken

Het is voor beide partijen gunstig om te netwerken met andere websites en bedrijven in je vakgebied. Je kunt alleen succesvol zijn bij het benaderen van andere websites om links aan te vragen als je benadering authentiek en een-op-een is. Dit betekent dat je, om effectief met hen te communiceren, eerst hun doelgroep moet begrijpen. Bovendien moet je ook hun interesses en pijnpunten begrijpen. Alleen dan kun je hen relevante content aanbieden die hen aanspreekt.

Je moet een aangepaste pitch schrijven. De blogger met wie je contact opneemt zal zien dat je niet afwachtend bent en dezelfde e-mail naar zoveel mogelijk verschillende websites stuurt. Je ontwikkelt in feite een belangrijke relatie met de persoon van wie je een link zoekt door je contact persoonlijk te maken. Het kan dus zo zijn dat het ontwikkelen van links kan leiden tot het ontwikkelen van relaties en omgekeerd.

Bij pogingen om in contact te komen met een betrouwbare linkpartner, verdient handmatige outreach de voorkeur en is het productiever. Hiervoor kunnen tools worden gebruikt die het organiseren van grondige outreach-initiatieven vergemakkelijken. Deze mensen ontvangen dagelijks talloze soortgelijke vragen, dus als je wilt opvallen, wees dan oprecht en uniek in je benadering. Bovendien zal het in de toekomst gemakkelijker zijn om contacten te leggen en te netwerken met anderen in dezelfde sector. Hierdoor kun je in de toekomst met linkbuilding links van hun aanvragen en misschien een zakelijke relatie er aan over houden.

Connecties maken

7. Jezelf vestigen als een autoriteit

Mensen zijn eerder geneigd te kopen van autoriteitsfiguren en vakspecialisten. Daarom kun je maar beter beginnen jezelf te profileren als een leider in je vakgebied als je je doelgroep wilt aantrekken en hen wilt overhalen tot conversie. Linkbuilding is een prachtige techniek om dit doel te bereiken, want als betrouwbare sites naar jouw materiaal blijven linken, zullen Google en je doelgroep je gaan zien als de autoriteit op dat gebied. Je backlinkprofiel, kijkcijfers en uiteindelijk je conversiepercentages zullen allemaal stijgen naarmate je autoriteit toeneemt.

Dit is natuurlijk geen gemakkelijke taak. Je moet uitstekende content creëren die je kennis en ervaring in het onderwerp etaleert en je lezers ten goede komt. Zo kun je jezelf vestigen als een autoriteit op je vakgebied. Het is verstandig om te beginnen met het produceren van basis content waarin alle relevante onderwerpen aan bod komen. Dit moet dan content zijn die interessant kan zijn voor jouw doelgroep.

Linkbuilding en autoriteit

8. Verlaagd bouncepercentage

Het is fantastisch om mensen naar je website te leiden, maar je hebt er niets aan als ze meteen weer vertrekken. Het percentage website bezoeken dat bestaat uit sessies van één pagina staat bekend als het bouncepercentage. Anders gezegd, het verwijst naar het aantal bezoekers dat op een bepaalde pagina van je website komt en vervolgens vertrekt zonder verder te kijken. Daarom moet je de opbouw van interne links opnemen in je linkbuilding strategieën en misschien een linkbuilding pakket overwegen.

Een aspect dat van invloed is op het minimaliseren van het bouncepercentage is je interne linkstructuur. Interne links zijn essentieel om mensen en Google-bots te helpen vinden wat ze zoeken op je website. Je linkbuilding activiteiten zullen natuurlijker en organischer zijn als je interne en externe links combineert. Bovendien laat je daarmee zien dat je met het gebruik van je content de website bezoeker daadwerkelijk wilt helpen.

Een van de basiselementen van succesvolle zoekmachine optimalisatie is linkbuilding. Om goed te scoren in Google, je autoriteit te vestigen en bezoekers naar je website te leiden, moet je het serieus nemen. Maar voordat je begint met linkbuilding, moet je in gedachten houden dat de kern van elke linkbuilding strategie geweldige content is. Daarom is het essentieel om iets te creëren dat het waard is om naar te linken. Ongeacht of je ervoor kiest de linkbuilding zelf te doen of een marketing bureau inhuurt om het voor je te doen.

 

Linkbuilding uitbesteden

Een linkbuilding specialist nodig? Neem dan contact met ons op. Booom Digital helpt je graag verder. Samen met jou bespreken we de mogelijkheden om deze marketingtechniek het meest effectief in te zetten als linkbuilding bureau.

Neem contact op

BOOOM Digital - Gradient styling element
BOOOM Digital - Gradient styling element
Plan een kennismaking in