BOOOM Digital - Gradient styling elementBOOOM Digital - Gradient styling element

Social

Short form content: alles wat je moet weten

Onze aandachtspannen zijn korter dan ooit en aan content bestaat er geen tekort. Hoe kun je jezelf dan onderscheiden? Het antwoord: short form content! Met short form content kun je snel en effectief de aandacht trekken op sociale media. Sinds kort heeft ook LinkedIn de short video tab geïntroduceerd. Wat het precies is, waarom het effectief is en hoe het per platform werkt, lees je hier.

Short form content: alles wat je moet weten

Wat is short form content?

De naam zegt het al, short form content is snel te consumeren en kort. In een aantal seconden begrijpt de kijker waar het over gaat. De meeste sociale media kanalen zijn er al op ingericht. Met het succes van TikTok hebben andere socialmediakanalen ook short form functies toegevoegd. Denk aan Instagram Reels en YouTube Shorts. Zelfs LinkedIn moest eraan geloven. In oktober van 2024 verscheen de LinkedIn video tab. De functie werd in Amerika al eerder dit jaar geïntroduceerd.

Het doel van dit type content? Snel waarde creëren. Het is de ideale manier om je merk onder de aandacht te brengen en je doelgroep betrokken te houden. Ook dient het als een visitekaartje voor je bedrijf.

Effectieve short form content

Je kunt natuurlijk vaak content delen, maar dat betekent niet meteen succes. De sleutel ligt in relevantie en creativiteit. De volgende tips zijn belangrijk om mee te nemen wanneer je short form content gaat maken.

Maak content voor jouw doelgroep

Weet je wat je doelgroep wilt zien? Het is belangrijk om dit in kaart te brengen. Dit heb je wellicht al verwerkt in je sociale media of marketingstrategie. Maar ga een stap verder: analyseer welke posts de meeste betrokkenheid krijgen, luister naar feedback, en ontdek welke trends relevant zijn voor jouw niche. Hoe beter je inspeelt op de behoeften en interesses van je doelgroep, hoe groter de kans dat je content aanslaat. Vergeet niet om je tone of voice consistent te houden – dit versterkt je merkidentiteit.

Zorg voor een hook

De content is kort, des te belangrijker is het om de aandacht te grijpen. Gebruik daarom een hook: een pakkende boodschap in de eerste paar seconden van de video die de aandacht trekt. Met een content hook zorg je ervoor dat de interesse, emotie of nieuwsgierigheid van de kijker wordt getriggerd. Dit kan met een vraag, statement of beeld wat een emotie oproept.

Een mooi voorbeeld hiervan is de video over de samenwerking van BOOOM Digital met l’Extrémiste. In deze short form reel op Instagram worden kijkers geshockeerd in de eerste seconde.

Simpel en short

Wanneer je veel kennis over een onderwerp hebt, is het verleidelijk om alles in één keer te delen. Probeer bij short form content je kennis op te splitsen. Hiermee kun je gemakkelijk vooruit werken waardoor je tijd bespaart met het verzinnen van nieuwe onderwerpen. De focus is dus één boodschap per video.

Call-to-action

Eindig elke short form video met een call-to-action. Maak het makkelijk voor je doelgroep om de interactie aan te gaan. Let op: een call-to-action is specifiek, uitnodigend en direct. Het kan zo simpel zijn als: “Deel deze video met je maketeer” of “Like deze video”. Het is een kans om niet te laten liggen, omdat het je bereik kan vergroten.

Short form content per platform

Vrijwel elk socialmediaplatform geeft je de mogelijkheid om short form content te produceren. Hieronder de populairste short form platforms op een rij:

TikTok

Het platform dat short form content een mega boost heeft gegeven. Als je doelgroep niet actief is op het platform, is het minder relevant om content te maken hiervoor. Toch zijn er veel bedrijven die actief zijn op het platform. Het is de perfecte plek om je persoonlijkheid en cultuur te laten zien. Het kan een beeld schetsen van je bedrijf voor potentiële medewerkers. Voor je zichtbaarheid is het zeker de moeite waard om short form content voor TikTok te overwegen.

Instagram

Toen de populariteit van TikTok ontplofte in 2020, kwam Instagram met haar vergelijkbare functie, Reels. Dit zorgde ervoor dat het totale aantal gebruikers van het platform is gestegen. Als je actief bent op Instagram kan je ook niet meer achter blijven met video content. Het gebruiken van Reels zorgt er over het algemeen voor dat nieuwe niet-volgers jouw pagina weten te vinden.

Het toevoegen van een populaire functie van een concurrent is niet iets wat Instagram voor het eerst doet. In 2016 dreigde SnapChat de populariteit van Instagram op te slokken: het platform wist dit te voorkomen door de populaire ‘stories’-functie toe te voegen.

YouTube

Na TikTok en Instagram kon YouTube ook niet uitblijven. Door hun relatief nieuwe ‘shorts’ functie heeft de gebruiker nu de mogelijkheid om zowel lange als korte video content te bekijken op één platform. In onze ervaring is de doelgroep die kijkt naar YouTube shorts net weer anders dan die van de andere platforms: onderzoek dus of dit bij jouw doelgroep past.

LinkedIn

LinkedIn is het platform voor zakelijke relaties en draait om professionaliteit. Met de nieuwe video tab feature wordt het delen van short form content gestimuleerd. Het algoritme stelt video’s voor en de ‘tab’ schotelt content voor die je kan doorscrollen. Sinds de lancering van de feature ziet LinkedIn een stijging in video-uploads van 34% en maar liefst 38% Nederlandse professionals ziet video’s als de nuttigste content wanneer ze informatie consumeren.

Maak gebruik van deze feature door tips en kennis te delen, inspirerende perspectieven of evenementen aan te kondigen.

Tip voor wanneer je LinkedIn gaat toepassing in je strategie: het algoritme van het platform prioriteert kennis en advies. Zorg er dus voor dat je short form content een sterke boodschap heeft.

Haal alles uit je sociale media

Door short form content te zien als een krachtig hulpmiddel voor je contentstrategie, kun je nog meer uit je sociale media halen. Het is belangrijk om consistent te posten en een strategische contentplanning te maken. Op deze manier pakken blijf je zichtbaar en werk je aan het versterken van je merkidentiteit. Bij BOOOM Digital kunnen we je op weg helpen. Boek een op maat gemaakte social workshop, of laat ons je helpen met je contentplanning. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op, samen halen we het maximale uit je social media.

 

BOOOM Digital - Gradient styling element
BOOOM Digital - Gradient styling element