Strategie
7 beste SEO tips voor beginners
Wil jij hoger ranken in de zoekmachines? Ga dan aan de slag met SEO (Search Engine Optimization)! Het omvat alle werkzaamheden die erop gericht zijn om organisch hoger te ranken in de zoekmachines. Wanneer je website hoger rankt, betekent dit dat jij makkelijker en sneller vindbaar bent voor jouw doelgroep.
Als mensen jou makkelijker en sneller kunnen vinden in een zoekmachine, doordat je hoog rankt, zullen zij sneller jouw website bezoeken. Dit kan uiteindelijk leiden tot meer conversies en een hogere omzet. Zoekmachine optimalisatie is dus enorm van belang en het is essentieel om hiermee aan de slag te gaan. Wil jij weten hoe je dit doet? En wil jij alles weten over SEO voor een beginner? Lees dan hieronder verder.
Binnen zoekmachine optimalisatie zijn er veel verschillende werkzaamheden. Deze variëren van het schrijven van blogs tot het zorgen voor een goede linkbuilding. Wanneer je aan de slag wil gaan met SEO, is het belangrijk om met een goede basis te starten. Wij zullen je stap voor stap uitleggen hoe je deze basis kunt ontwikkelen.
De drie categorieën binnen SEO
Google houdt rekening met drie pijlers wanneer ze kijken naar jouw website: techniek, content en autoriteit. Deze categorieën omvatten allen verschillende factoren.
Het is niet feitelijk vastgesteld welke factoren zoekmachines als Google meenemen bij het ranken van alle websites. Desalniettemin kan er naar aanleiding van verschillende onderzoeken wel een beeld worden gevormd van de factoren die zoekmachines belangrijk vinden in een website.
Wanneer jij deze factoren goed inricht en meeneemt in je website, zul jij dus een grotere kans hebben om hoger te ranken in de verschillende zoekmachines.
Categorie 1: techniek
Deze categorie heeft betrekking op de techniek van een website. Het is belangrijk om een site technisch goed in elkaar te zetten.
Zo moet je de keuze maken voor een content management systeem zoals bijvoorbeeld WordPress of Magento. Bovendien is de laadtijd van een website van belang, net als een overzichtelijk geschreven code en een goede structuur van je website.
Om de techniek te beïnvloeden kun je ook gebruik maken van interne links. Dit zorgt ervoor dat de zoekmachines makkelijker hun weg kunnen vinden op je site.
Categorie 2: content
Deze categorie heeft betrekking op de content en informatie die een organisatie aan de doelgroep biedt. Unieke en waardevolle content leveren aan je doelgroep is een must.
Om deze content gericht te kunnen ontwikkelen, zijn er twee factoren die helder moeten zijn. Dit zijn je doelgroep en het zoekwoorden onderzoek. Voor wie ontwikkel je deze content? En wat wil je deze mensen vertellen?
Zoek vervolgens in het zoekwoorden onderzoek uit met welke zoekwoorden je deze doelgroep wil gaan bereiken.
Categorie 3: autoriteit
Deze categorie heeft betrekking op de betrouwbaarheid van je website. Met autoriteit kan een zoekmachine bepalen hoe betrouwbaar je website is.
Deze betrouwbaarheid wordt op verschillende factoren getest. Hierbij kun je denken aan het controleren van externe links of een kwaliteitstest van de website.
Tips voor beginners
Nu de drie verschillende pijlers zijn uitgelegd, is het tijd om te beginnen met de tips voor een goede SEO. Wij zullen je hieronder meenemen en verschillende tips voor een goede zoekmachine optimalisatie uitleggen.
Deze tips bieden een juiste basis, vanuit hier is de mogelijkheid er om verder te groeien binnen je eigen SEO optimalisatie.
Tip 1. Bepaal je zoekwoorden
Stel een lijst op met de meest belangrijke en relevante zoektermen voor je website. Dit is de basis voor een goede SEO voor beginners. Bedenk met welke zoekwoorden je wil gaan werken en voor welke zoekwoorden content te schrijven is.
Het is raadzaam om eenvoudige zoekwoorden te kiezen waarbij geldt: hoe lager de concurrentie op het zoekwoord en hoe hoger het volume, hoe beter. Focus je per zoekwoord op één pagina. Wanneer je deze lijst met zoekwoorden opstelt, is het belangrijk om je te verplaatsen in de klant.
Bedenk op welke woorden de klant zou zoeken. Je kunt ook gebruik maken van lokale zoekmachine optimalisatie. Gebruik dan bij het zoekwoord een plaatsnaam of koppel je provincie hieraan. Op deze manier zullen mensen in de buurt je makkelijker kunnen vinden.
Tegenwoordig zijn er sites die je kunnen helpen bij het bepalen van je zoekwoorden. Je kunt bijvoorbeeld de tools zoals Semrush of Ubersuggest gebruiken.
In deze tools kun je zoekwoorden intypen, de tools genereren dan zelf een lijst met andere relevante zoekwoorden. Hier kun je ook de moeilijkheidsgraad van het zoekwoord zien. Daarnaast tonen die tools het zoekvolume, dat is het aantal keren dat er per maand op een woord wordt gezocht.
Tip 2. Zorg voor goede landingspagina’s en blogs
Het zorgen voor goede landingspagina’s en verschillende blogs is erg belangrijk voor een goede SEO.
Een landingspagina is een pagina waar de bezoeker op terecht komt wanneer je website wordt aangeklikt. De bezoeker ‘landt’ als het ware op deze pagina. Het doel van deze pagina is om een conversie te krijgen. Een bezoeker komt op de landingspagina terecht via een zoekmachine.
Hoe meer goede landingspagina’s jij plaatst, hoe sneller mensen op jouw site terecht komen. Zorg ervoor dat je één zoekwoord aan één landingspagina koppelt. Bestaat jouw zoekwoordenlijst uit 30 zoekwoorden? Zorg er dan ook voor dat jij 30 landingspagina’s hebt.
Een blog is ook een goede manier van het optimaliseren van de basis van je SEO. Hoe vaker je stukken tekst publiceert, hoe sneller een zoekmachine je zal vinden. Bovendien laat je met het plaatsen van blogs zien dat je verstand van zaken hebt.
Tip 3. Zorg voor een goede on-page zoekwoord optimalisatie
Zorg ervoor dat je zoekwoorden ook terugkomen op de site. Zo is het van belang om zoekwoorden terug te laten komen op de volgende plaatsen van je website:
- In de H1, dit is de hoofdtitel van een pagina.
- In de URL
- In de meta titel, dit is de titel van een pagina die wordt getoond in de zoekmachine.
- In de H2, dit zijn de verschillende tussenkoppen die op een pagina gebruikt worden.
- In de Alt tekst van een afbeelding, dit is de titel van een afbeelding.
Wanneer je je zoekwoorden terug laat komen in bovenstaande genoemde aspecten, zal je SEO duidelijk zichtbaar geoptimaliseerd worden. Het zijn kleine aanpassingen, maar deze kunnen voor grote stappen in de optimalisatie zorgen. Juist deze kleine aanpassingen zijn voor beginners in SEO gemakkelijk.
Tip 4. Verbeter de leesbaarheid
Het verbeteren van de leesbaarheid is een kleine moeite, maar dit heeft enorm veel invloed. Als een bezoeker op een website komt waar een stuk tekst als een groot blok wordt weergegeven, zal de bezoeker eerder wegklikken.
De kans dat hij dan op zoek gaat naar een andere pagina met een duidelijkere tekst is groot. Maar wanneer jij op de website een tekst plaatst, die goed leesbaar en overzichtelijk is, zal een bezoeker de tekst eerder lezen. Zorg ervoor dat je gebruik maakt van:
- Titels
- Tussenkoppen
- Witregel
- Opsommingen
Op deze manier zal je tekst er een stuk netter uitzien en zullen bezoekers eerder de moeite nemen om de gehele tekst te lezen. De bezoeker blijft dan op jouw website.
Bovendien vinden zoekmachines de leesbaarheid ook erg van belang. Deze zullen het merken wanneer de tekst niet goed leesbaar is. De pagina zal dan minder snel hoog ranken, aangezien de zoekmachine alleen de beste pagina’s bovenaan toont.
Zorg er bij de het verbeteren van de leesbaarheid ook voor dat plaatsnamen etc. vermeldt worden. Op deze manier weten bezoekers van de website waar zij aan toe zijn, wanneer zij bijvoorbeeld langs willen komen op locatie. Bovendien bevorderd dit de lokale zoekmachine optimalisatie.
Tip 5. Plaats interne links
Zorg ervoor dat je gebruik maakt van interne links. Hierbij link je van een pagina naar de andere pagina binnen je eigen website. Je ontwikkelt als het ware een oneindig spinnenweb, zodat bezoekers telkens van de ene pagina door kunnen naar een andere pagina.
Op deze manier zorg je ervoor dat je bezoekers langer vasthoudt op je website. De bezoeker krijgt namelijk telkens een nieuwe mogelijkheid om nog een andere interessante pagina te bezoeken. Het plaatsen van interne links is een hele goede en effectieve SEO tip voor beginners.
Gebruik op een landingspagina ongeveer 2 á 3 interne links. Let erop dat je een link nooit zet op een zoekwoord naar een andere pagina dan dat je gekozen hebt als strategie. Bovendien moet je ten alle tijden naar ‘beneden’ of ‘op zij’ linken.
Dat wil zeggen: van een hoofdcategorie naar een subcategorie of van een hoofdcategorie naar een andere hoofdcategorie. Niet van een subcategorie terug naar de hoofdcategorie.
Tip 6. Optimaliseer je website snelheid
Een goede website laadt snel. De laadsnelheid is een van de factoren waar een zoekmachine naar kijkt binnen de ranking. Wanneer je website snel is, zal deze dus hoger ranken.
De laadsnelheid kan aangepast worden door verschillende factoren. Zo kun je bijvoorbeeld afbeeldingen comprimeren. Een site met kleinere afbeeldingen zal sneller laden dan een site met afbeeldingen van 5MB.
Deze aanpassingen kunnen eenvoudig gedaan worden. Tegenwoordig zijn er genoeg sites waarop je met enkele klikken afbeeldingen kunt comprimeren.
Tip 7. Vraag partners om een link
Binnen de linkbuilding is het belangrijk om, links naar je eigen website te hebben, op een andere website.
Je kunt partners vragen of dat zij een link naar jouw website op hun site plaatsen. Andersom kan jij dit ook op jouw website plaatsen. Daarnaast kun je ook vragen of je een stuk tekst mag schrijven voor een van je partners.
p deze manier bouw je autoriteit op en zullen mensen je website op nog meer plekken tegenkomen, waardoor je naamsbekendheid groeit. Ook hier kun je weer gebruik maken van lokale zoekmachine optimalisatie. Dit doe je door partners in de buurt te helpen en te laten helpen.
Wil jij beginnen met het optimaliseren van SEO? Doe dan nu de gratis SEO scan!