BOOOM Digital - Gradient styling elementBOOOM Digital - Gradient styling element

Stoppen met SEO? Dit is wat er gebeurt

Stoppen met SEO? Dit is wat er gebeurt

Websitebezoekers blijven maar komen en nieuwe klanten stromen binnen. Nu we toch alleen maar topposities in Google hebben kan de stoel naar achter en kunnen de benen op tafel, toch? De zoekmachine optimalisatie (SEO) werkzaamheden kunnen wel even stop gezet worden. Helaas moeten we je teleurstellen, want zo werkt SEO niet. SEO staat nooit stil. Stoppen met SEO zou erg onhandig zijn en bovendien killing voor je online resultaten. Maar voordat je een weloverwogen keuze maakt, is het goed om op de hoogte te zijn van de mogelijke gevolgen als je stopt met SEO werkzaamheden. Benieuwd naar wat er gebeurt? Wij leggen je het graag uit in deze blog.

 

Marketing uitbesteden en seo tips

Hoe belangrijk is SEO?

Met de juiste SEO-strategie is het mogelijk om met je website stapsgewijs hoger in de resultaten van Google of een andere zoekmachine te komen. In deze blog zullen we het voornamelijk over Google hebben als zoekmachine. Met die hoge posities binnen Google zorg jij ervoor dat er meer relevante bezoekers naar je website komen. Heb je geen toppositie? Dan is er een grote kans dat je potentiële klanten verliest aan je concurrenten. Een goede SEO-strategie is dus essentieel om relevante bezoekers naar je website te sturen.

 

Geen nieuwe content meer schrijven? Dit doet het met je website

Het blijven uitvoeren van SEO werkzaamheden is erg belangrijk voor je website, ook al loopt alles perfect. Wanneer je opeens stopt met het schrijven van nieuwe content zal dit grote gevolgen hebben. Dit zal niet direct zichtbaar zijn, maar na verloop van tijd is te zien dat topposities verdwijnen en websiteverkeer afneemt. Wanneer je geen nieuwe content meer schrijft zeg je eigenlijk tegen Google dat je niets meer met je website doet. Hun reactie daarop? Dalende posities binnen de Google resultaten. Google ziet dat je website “stil” staat en dat het minder relevant is geworden. Dit kan flinke gevolgen hebben, hieronder zijn een aantal voorbeelden te zien:

  • Er wordt geen nieuwe doelgroep meer aangesproken
  • Website verkeer zal afnemen
  • Minder personen die je kan toevoegen aan je remarketing lijst of email lijst 
  • Bezoekers komen minder snel terug omdat er geen nieuwe content op de website verschijnt
  • Minder linkjes van andere websites naar jouw website
  • Minder content dat gedeeld kan worden via social media
  • Posities in de zoekmachines zullen dalen

Kortom: het blijven schrijven van nieuwe content is erg belangrijk! Net als op een zware maandagochtend; elk kopje koffie is belangrijk. Wanneer je even geen koffie drinkt, dan daalt je energie. Dit zal ook gebeuren met de posities in Google wanneer er geen nieuwe content meer geschreven wordt.

 

Verbetering van de online zichtbaarheid seo

Bestaande pagina’s blijven updaten

Bij het optimaliseren van je content denken we niet alleen aan het toevoegen van nieuwe pagina’s. Maar ook aan het onderhouden van de bestaande pagina’s. Hiermee zorg je ervoor dat je webpagina’s blijven kloppen en dynamisch blijven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het updaten van data, nieuwe interne links en het toevoegen van extra content aan bestaande pagina’s. Wanneer dit goed bijgehouden wordt, kan Google een nieuwe waarde meegeven aan de pagina. Deze aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat bestaande pagina’s een hogere positie behalen binnen Google.

Blijf de techniek van je website goed bijhouden

Een website is net als die mooie brommer die je vroeger had: uit het niets gaan er soms dingen stuk en stopt het met werken. Hoe goed de website ook gemaakt is, er kunnen altijd technische fouten ontstaan. Deze fouten kunnen ervoor zorgen dat je minder goed in de resultaten van Google te vinden bent. Wanneer je stopt met SEO zal de lijst van technische problemen langer en langer worden. Hieronder zijn een aantal voorbeelden te zien van technische fouten.

  • Broken links (404’s)
  • Een langzame website/webshop
  • Crawl fouten
  • Interne links die niet meer kloppen
  • Buttons die niet meer correct werken
  • Sitemap die niet in orde is
  • Pagina’s zonder H1, H2, H3, meta descriptions en alt-tags

Fouten die misschien niet heel groot lijken, maar wanneer het zich opstapelt zorgt het ervoor dat topposities binnen Google zullen verdwijnen. Daarbij voert Google elk kwartaal veranderingen door in hun algoritme. Door nieuwe eisen die vaak strenger zijn, moet je website opnieuw geanalyseerd worden om te kijken of het voldoet aan de nieuwe eisen. Door gebruik te maken van de juiste tools kan hier snel op worden ingespeeld. 

Stoppen met SEO, dit doet het met je link profiel

Linkjes die vanuit andere website’s naar jouw website verwijzen hebben een grote invloed op je SEO-score. Dit noemen we backlinks. Het is hierbij belangrijk dat deze backlinks van goede websites komen die relevant zijn voor jouw website. Niet iedere link is even waardevol.

Wanneer je stopt met SEO bestaat er een grote kans dat er linkjes met een slechte spamscore (malware) naar jouw website linken. Wanneer dit niet gemonitord wordt kunnen deze linkjes gewoon hun gang gaan. Een flinke toename met slechte backlinks en een afname aan kwalitatieve backlinks kan er dan voor zorgen dat Google jouw website gaat straffen. Gevolg hiervan is dat jouw posities binnen Google gaan dalen.

Lokale seo

Conclusie

Hierbij moet ik denken aan wat Henry Ford ooit zei, “A man who stops advertising to save money is like a man who stops a clock to save time.” Het stoppen van de SEO werkzaamheden is dus niet verstandig. De werkzaamheden zijn nodig om de website draaiende te houden en om relevant verkeer op de website te krijgen. Heb jij na het lezen van deze blog nog vragen over SEO? Neem gerust contact met ons op! 

 

Overtuigd van onze kennis? Neem contact op!

Wij adviseren en helpen je graag met je online vindbaarheid. Neem gerust contact met ons op en laat je verrassen door de mogelijkheden.

 

Neem contact op

Stoppen met SEO? Dit is wat er gebeurt
BOOOM Digital - Gradient styling element
BOOOM Digital - Gradient styling element