Strategie
Meer interactie met je doelgroep, meer conversies met je merk.
Meer interactie met je doelgroep, meer conversies met je merk.
Zonder de demografie bestaat er geen omzet. Zonder omzet is er voor het bedrijf geen bestaansrecht, daarom is het van belang om je doelgroep op een zo’n effectief mogelijke manier aan te spreken. In dit artikel geven we een aantal tips die we hebben bedacht voor interactie met je doelgroep.
Waar liggen de interesses van je doelgroep?
De ideale manier om je doelgroep aan te spreken is via content die voor deze doelgroep interessant is. Het is vanzelfsprekend dat een potentiële klant eerder tot conversie over gaat als zij de content leuk, interessant of humoristisch vinden. Daarom is het aanspreken van je doelgroep via content belangrijk. Het is vaak zelfs de sleutel tot het behalen van conversie.
Een doelgroep aanspreken kan natuurlijk op oneindig veel manieren. Toch zijn er een aantal richtlijnen om je aan te houden als je gaat beginnen met het opstellen van je branding, content campagne of social media plan.
Mensen verbinden zich sneller met content waarmee ze zich kunnen identificeren.
Vrijwel altijd zie je bij reclames een ideaalbeeld: De man die alle vrouwen krijgt door zijn parfum, de vrouw die totaal geen zorgen meer heeft omdat ze bij de juiste zorgverzekering zit. De student die de hele nacht door kan studeren door 1 blikje energiedrank.
Wanneer zo’n beeld door een reclame wordt geschetst zullen consumenten onbewust het idee krijgen dat deze personen in zo’n goede situatie zijn gekomen door het product van de reclame (dit wordt natuurlijk ook geïmpliceerd). Het is meestal een nogal dubieuze manier van klantenwerving maar het werkt wel degelijk. De psychologie leert ons namelijk dat de mens altijd zal streven naar het onbereikbare ideaalbeeld; we zullen altijd gefocust zijn op wat de ander wel heeft en wij niet. Reclames zijn hierop ingesteld en producenten weten precies hoe ze dit gevoel moeten aanspreken.
Wat beter werkt dan je prospects psychologisch te manipuleren is om ze te inspireren / vermaken. Deze tactiek wordt ten eerste gezien als een eerlijkere manier van reclame maken en ten tweede zal het de klant sneller in een bedrijf doen laten geloven of sympathie laten krijgen.
Bekijk bijvoorbeeld hoe Bol.com hier gebruik maakt van humor om een product uit te lichten. De Social Media van Bol.com staat er bekend om nogal satirisch uit de hoek te komen.. Reden genoeg voor velen om ze te volgen en een goed voorbeeld van interactie met je doelgroep.
Betrouwbaarheid
Consumenten moeten het bedrijf waarvan ze content zien, vertrouwen voordat ze over zullen gaan tot conversie. Bij wantrouwen zal er nooit een aankoop worden gedaan. Een Keurmerk laat zien dat een bedrijf eerlijke zaken doet en helpt hierdoor mee in de sales omdat ze vertrouwen geven aan de consument.
Daarnaast is het uiterlijk van de reclame of de website erg belangrijk. Een website die er luguber uitziet werkt al afschrikkend voor een bezoeker. Ook factoren als de laadtijd van een website hebben invloed welke opinie een consument over een bedrijf heeft.
Influencers
Dit zijn in principe personen of merken waarbij al veel sympathie is gevestigd. Deze invloeden hebben een fanbase die puur over gaan op conversie omdat hun idool met het merk wordt geassocieerd. De samenwerking van Max Verstappen met Red Bull is een goed voorbeeld:
Het gebruik van influencers bewijst ook zeer effectief en wordt een steeds grotere trend onder marketeers: ‘Zoek iemand die jouw doelgroep aanspreekt, biedt een partnercontract aan, start met promoten en zie je populariteit/omzet toenemen’. Of laat ons je hierbij helpen.
Interactie is dus erg van belang en kan op meerdere manieren worden bereikt. Bereik de doelgroep op een gevatte manier en probeer vooral buiten de normen te treden. Kom je er toch niet uit? BOOOM Digital heeft jarenlange ervaring op het gebied van online marketing, doelgroepen uitdenken en strategieën uitvoeren. Maak een afspraak of kom een keertje langs bij een van onze maandelijkse kennissessies.
Tips van BOOOM Digital
Wij bij BOOOM Digital geloven dat regelmatige interactie met je doelgroep belangrijk is voor een loyaal klantenbestand. Daarom wat korte tips voor meer interactie:
Social Media
- Post in ieder geval 1 keer per week op Social Media. Zo ben je aanwezig voor je doelgroep en blijf je op de voorgrond.
- Stel je volgers vragen zodat ze dieper kunnen interacteren met je content.
- Maak waardevolle en/of humoristische content zodat volgers elkaar taggen in het bericht.
Website
- Zorg dat je klanten meer elementen op de website hebben om mee te interacteren dan alleen de contactpagina. Start bijvoorbeeld een blog met veelgestelde vragen en antwoorden in jouw vakgebied, of post foto’s van projecten waar je trots op bent.
- Geef je bezoekers de mogelijkheid om recensies en opmerkingen achter te laten. Dit laatste kan bijvoorbeeld onder de regelmatige nieuwsberichten.
- Maak je content deelbaar op Social media kanalen en Whatsapp.
Kom je er toch niet uit?
Bij BOOOM Digital organiseren we maandelijkse gratis kennissessies die onderwerpen zoals deze haarfijn en praktisch doorspitten. Neem gerust contact op om bij de volgende aanwezig te zijn!