BOOOM Digital - Gradient styling elementBOOOM Digital - Gradient styling element

Marketing

Marketing automation trends voor 2023

Marketing automation trends voor 2023

Als je met jouw bedrijf tijd en geld wilt besparen, dan is het inzetten van marketing automation een goed idee. Door eenvoudige procedures te automatiseren, geef je je personeel namelijk meer tijd om zich op andere projecten te richten.

Maak jij al gebruik van marketing automation? Zorg er dan voor dat je op de hoogte blijft van de nieuwste trends. Zo haal je namelijk het meeste uit het automatiseren van je marketingcampagnes. In dit artikel bespreken we 10 marketing automation trends voor 2023, met als doel je marketingactiviteiten te stimuleren.

Marketing automation trends in 2023

Wat is marketing automation?

Misschien ben je nog helemaal niet bekend met marketing automation. Daarom willen we, voordat we je meer vertellen over de marketing automation trends van 2023, eerst uitleggen wat het eigenlijk is.

Marketing automation is een techniek die technologie gebruikt om marketinginspanningen te organiseren en de effectiviteit ervan te vergroten. Hierbij kun je een automatiseringsplatform gebruiken om alle campagne taken centraal te beheren, zoals het beheer van advertenties, sociale media, e-mailmarketing en mobiele berichtgeving.

BOOOM-Digital-Facebook

1. Gegevens van gebruikskwaliteit

Op het gebied van marketing is kwaliteit cruciaal. Je wilt natuurlijk weten en bepalen hoe goed de online marketingactiviteiten het doen bij je doelgroep. Zonder die gegevens kun je namelijk niet beslissen over het ontwerp van je site, call-to-actions of teksten.

Een opkomende trend in marketing automation is dan ook het bijhouden van gebruikersgegevens en het beoordelen daarvan met kwaliteitsscores. Met deze kennis kunnen je marketing- en sales teams enorm profiteren. De marketing inspanningen en analyses zijn hierdoor namelijk volledig gericht op gekwalificeerde leads.

Bovendien kun je op basis van gegevens beslissingen nemen over je marketinginitiatieven. De lay-out, call-to-actions en tekst van de website kunnen worden aangepast om gekwalificeerde leads zo goed mogelijk aan te spreken. Het resultaat? Meer leads en verkopen voor je bedrijf dankzij een hogere conversie.

10 Marketing automation trends in 2023

2. Omnichannel marketing

Klanten kunnen met je merk communiceren via verschillende kanalen, waaronder websites, sociale media en mobiele apparaten. Hoeveel kanalen je publiek ook gebruikt voor interactie met je bedrijf, ze willen toch een consistente ervaring. Door die veelzijdigheid krijgen marketeers een fantastische kans om hun bereik te vergroten.

Om die reden zal omnichannel marketing ook in 2023 een van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van marketing automation zijn. Met omnichannel marketing kun je een samenhangende ervaring creëren op vele marketing platforms.

Het is begrijpelijk dat de implementatie van omnichannel marketing moeilijk is, en daarom is automatisering essentieel. Gelukkig kan je omnichannel naadloos beheren door klantinteracties te automatiseren en je verkoop te volgen met behulp van technologie zoals een CRM-systeem.

Omnichannel marketing automation trend

3. Funnel-optimized content

Marketing automation combineert het beste van twee werelden: personalisering en automatisering. Met de kracht van marketing automation kan jouw bedrijf gepersonaliseerde ervaringen creëren die een lezer rechtstreeks aanspreekt door te verwijzen naar hun unieke uitdagingen, sector en doelstellingen.

Maar als je het maximale uit deze marketing funnel wilt halen, moet je funnel-optimized content creëren. Deze content richt zich op verschillende fasen van de online marketing funnel en de vragen en zorgen die kopers in deze fase hebben.

BOOOM Google-4-tips-linkedin-profiel

4. Artificial intelligence en machine learning

Artificial intelligence wordt al een tijdje gebruikt in marketing technologieën. Dankzij artificial intelligence krijg je de juiste gegevens inzichtelijk zodat je effectiever kunt handelen en betere strategische beslissingen kunt nemen. Machine learning, een soort AI, wordt al gebruikt in marketing automation.

Je kunt machine learning gebruiken om vooraf gedefinieerde doelen te optimaliseren. Met behulp van een algoritme identificeert machine learning gegevenspatronen en leert daarvan. Machine learning kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor:

  • Het automatisch segmenteren van je database op basis van profiel en gedrag. Afhankelijk van het profiel van de bezoeker kun je gepersonaliseerde content tonen in e-mails, op landingspagina’s en producten promoten.
  • Het verbeteren van je e-mail onderwerpregels. Machine learning kan duizenden eerdere onderwerpregels onderzoeken en bepalen welke een hoge open rate hebben. Deze inzichten kunnen worden gebruikt om suggesties te genereren voor de onderwerpregels met de hoogste open rates.
  • Het versturen van e-mails op het moment dat de kans het grootst is dat ze door de ontvanger worden geopend.
  • Bepalen welke klanten het meest waarschijnlijk zullen vertrekken of welke prospects het meest waarschijnlijk zullen converteren. Zo kun je gebruik maken van voorspellende analysemethoden.

Veel van deze handelingen zijn nog steeds handmatig en intuïtief. Dankzij AI kan dit worden geautomatiseerd en meteen worden geoptimaliseerd.

Artificial intelligence en machine learning

5. Gepersonaliseerde content

Gepersonaliseerde content is een van de belangrijkste marketing automation trends voor 2023. Het personaliseren van iemands ervaring vereist dan ook meer dan alleen het toevoegen van zijn naam aan een e-mail. Gebruikers willen meer, en gepersonaliseerde content zal in de toekomst de basis vormen van marketing automation. Met gepersonaliseerde content kun je je namelijk concentreren op de specifieke gedragingen en product voorkeuren van je publiek.

Door middel van machine learning en AI kun je meer te weten komen over je publiek en nuttige gegevens verkrijgen. Met die gegevens kun je geautomatiseerde consumentenprofielen maken. Deze profielen omvatten gegevens die je samenstelt uit verschillende bronnen, waaronder social listening, on-site gedrag en nog veel meer. Je kunt die gegevens verzamelen om meer te weten te komen over de voorkeuren en kooppatronen van je doelgroep. Op basis daarvan kun je hen materiaal aanbieden dat is afgestemd op hun interesses.

Door deze trend van marketing automation in te zetten, kun je content verspreiden op basis van de interesses van de consument. Om de conversie te stimuleren, moet je ze namelijk de juiste content op het juiste moment geven. Het maken van gepersonaliseerde content die inspeelt op de interesses van je gebruikers is essentieel als je voorop wilt blijven lopen op het gebied van marketing automation.

personalized content

6. Chatbots

Wie nog geen chatbots gebruikt, mist een van de belangrijkste marketing automation trends voor 2023. Het is namelijk zo dat chatbots een cruciale rol spelen in het verbeteren van klantenservice en betrokkenheid. Met chatbots kun je interacties hebben met je klanten en hun vragen beantwoorden zonder ook maar één vinger uit te hoeven steken. Chatbots zijn een essentieel onderdeel van marketing automation in 2023 omdat ze bijdragen aan het besparen van tijd voor jou als ondernemer.

In plaats van tijd te moeten vinden om elke vraag te beantwoorden die je op je website of social media profielen krijgt, kun je bots gebruiken om eenvoudige vragen te beantwoorden. Denk aan vragen die je meerdere keren per dag krijgt. Op die manier heb je een bot die deze vragen voor je kan afhandelen, waardoor je tijd vrijmaakt om meer ingewikkelde en complexe problemen te beantwoorden.

In 2023 zullen chatbots een belangrijke rol spelen bij het vergroten van de betrokkenheid van je bedrijf. Je zult beter in staat zijn om je klanten te helpen en betere relaties met hen op te bouwen.

Chatbots

7. Geautomatiseerde sociale media posts

Een van de populairste marketing automation trends van 2023 voor bedrijven die hopen te profiteren van sociale media, is het automatiseren van social media marketing. Ieder jaar maken meer mensen gebruik van sociale media. Zo zijn de gebruikers van sociale media in Nederland gestegen van 13,7 miljoen in 2020 naar 13,9 miljoen in 2021. Naarmate meer mensen toegang krijgen tot social media netwerken zal dit cijfer alleen maar toenemen.
Social media platforms zijn een belangrijk punt geworden om leads te binden en hen bekend te maken met je bedrijf. Regelmatig materiaal posten is dan ook noodzakelijk als jij jouw bedrijf top-of-mind wilt houden. Met geautomatiseerde sociale-mediamarketing kun je consistent blijven in het delen van content.

Met behulp van geautomatiseerde sociale-mediamarketing kun je posts weken van tevoren voorbereiden en inplannen om op een specifieke tijd en datum live te gaan. Hiervoor bestaan verschillende tools waarmee je eenvoudig content voor de hele maand kunt inplannen en het volledige bereik van je campagne kunt inschatten. Door je social media-marketing campagne te automatiseren, kun je je bedrijf tijd besparen en je inspanningen richten op andere cruciale taken.

Wil jij bijblijven met de huidige trends? Begin dan met het automatiseren van je social media-marketingcampagnes.

Geautomatiseerde sociale media posts marketing automation trends

8. Personaliseren van e-mails

Personalisering van e-mails is een marketing automation strategie waarbij gebruik wordt gemaakt van consumentengegevens. Dit om beter gerichte e-mails te maken op basis van informatie die u al weet over uw abonnees. Door de boodschap te personaliseren kun je inspelen op de specifieke behoeften van je doelgroep en daarbij rekening houden met gegevens zoals hun naam, geslacht, woonplaats, verjaardag, interesses, meest recente aankopen en nog veel meer.

Hoewel mensen tegenwoordig voortdurend worden overspoeld met marketingcommunicatie, trekken geïndividualiseerde berichten aanzienlijk beter hun aandacht. Volgens de statistieken is de kans dat op maat gemaakte e-mails converteren 6 keer zo groot en is het doorklikpercentage 2,5 keer zo hoog. Bovendien zegt 73% van de consumenten te willen samenwerken met bedrijven die hun persoonlijke gegevens gebruiken om hun interacties relevanter te maken.

Gepersonaliseerde content aanbieden aan ontvangers is nog nooit zo eenvoudig geweest. Als hulpmiddel bij het verzamelen van relevante gegevens hoef je alleen maar de gewenste velden toe te voegen aan je inschrijfformulieren. Vervolgens kun je die informatie gebruiken om gepersonaliseerde velden en tags te genereren. Bovendien kun je ook gebruik maken van informatie die beschikbaar is via koppelingen met derden, zoals je CRM-systeem of je e-commerce provider.

Marketing automation trends: Mailen

9. Conversational marketing

Een belangrijke marketing automation trend voor 2023 is conversational marketing. Conversational marketing is een techniek die potentiële klanten door de marketing- en verkooptrechter helpt. Het is namelijk zo dat je communicatie gemakkelijk robotachtig en minder persoonlijk kan klinken als deze geautomatiseerd is. Zorg daarom voor een conversationele benadering van je content als je wilt profiteren van marketing automation in 2023.

Gepersonaliseerde interacties hebben de potentie om sterke banden met klanten te smeden, loyaliteit te stimuleren en geweldige klantervaringen te bieden. De kans om met je klanten in gesprek te gaan via conversationele marketing is groot. Bovendien kun je profiteren van de toename in betrokkenheid, verkoop en klanttevredenheid.

Conversational marketing

10. Mobile marketing automation

Mobiele marketing automation is een van de meest lucratieve trends in marketing automation voor 2023. Wanneer je mobiele marketing automation niet implementeert, mis je een cruciale kans om leads te betrekken op de plek waar ze hun tijd doorbrengen.

Met de toename van het gebruik van mobiele apparaten heb je een strategie nodig om deze mobiele gebruikers te bereiken en met hen te communiceren. Met behulp van mobiele marketing automation kun je meer te weten komen over je mobiele gebruikers. Zo kun je dingen achterhalen als:

  • Locatie
  • Zoekgedrag
  • Type apparaat
  • En meer

Zodra je informatie over je mobiele publiek hebt verzameld, kun je beginnen met het verspreiden van automatische content. Tot de mogelijkheden voor automatisering behoren:

  • SMS updates
  • Pushmeldingen van je app
  • In-app berichten/coupons
  • SMS enquêtes
  • En meer

Met behulp van deze oplossingen kun je communiceren met je publiek op hun mobiele apparaten en de bekendheid van je merk behouden.

Mobile marketing automation trends 2023

Gebruik deze marketing automation trends in 2023

Profiteer van deze marketing automation trends in 2023 en til je marketing automation inspanningen naar een hoger niveau. Zo haal je de beste resultaten uit je marketing en laat je je bedrijf groeien.

Voel je je overweldigd door al deze trends? BOOOM Digital helpt je graag. Wij kunnen je helpen je marketingactiviteiten te automatiseren en deze trends te gebruiken om de leads, sales en omzet van je bedrijf te verhogen.

Voor een gesprek met een specialist op dit gebied kun je eenvoudig contact met ons opnemen.

BOOOM Digital - Gradient styling element
BOOOM Digital - Gradient styling element