SEO
Wat is lokale SEO en waarom is het belangrijk?
Door lokale SEO toe te passen, kun je de aanwezigheid van jouw bedrijf op het internet verbeteren om lokale leads aan te trekken. Dit zal je helpen om meer omzet te behalen.
Volgens de statistieken gaat 50% van de website gebruikers naar een winkel de dag na het verrichten van een lokale zoekopdracht. Dit laat zien hoe cruciaal lokale zoekmachine optimalisatie (SEO) is om klanten in je winkel te krijgen.
In dit blogartikel maken we een vergelijking tussen lokale SEO en standaard SEO. Bovendien schetsen we zes strategieën om je strategie op het gebied van lokale SEO te verbeteren. Neem gerust contact met ons op als je meer wilt weten over dit onderwerp en de nieuwste ontwikkelingen en technieken. Wij voorzien je graag van meer informatie.
Wat is lokale SEO en waarom is lokale SEO belangrijk?
Door lokale SEO in te zetten, zorg je ervoor dat jouw website een betere zoekmachine positionering en bereik heeft. Door optimalisaties gericht op stad en dorp uit te voeren, maak je het makkelijker voor klanten om jouw bedrijf online te vinden. Dit moedigt hen aan om je winkel of website te bezoeken. Met andere woorden, bij het aantrekken van meer lokale klanten naar je winkel is lokale SEO erg belangrijk. Sterker nog, het is een krachtig online marketinginstrument.
Hoe ziet een lokale zoekopdracht eruit?
Wanneer je je afvraagt: “Wat is lokale SEO?”, vraag je je ongetwijfeld af hoe een lokale zoekopdracht eruit ziet in een zoekmachine zoals Google. Lokaal zoeken maakt gebruik van precieze zoekwoorden die verband houden met locaties of bedrijven in de buurt. Bij lokale zoekopdrachten worden de volgende zoektermen vaak gebruikt:
- “bij mij in de buurt”
- “in [stad of dorp]”
Beide zoekopdrachten leveren zoekresultaten op die gericht zijn op een bepaald regionaal gebied.
Een lokale SEO 3-pack verschijnt wanneer een gebruiker zoekt naar een van deze lokale termen. Een lokaal SEO 3-pack is een groepering van drie bedrijven in de buurt of binnen bereik die relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker.
Laten we het volgende scenario nemen: je hebt een nieuwe website nodig en zoekt een webdesign bureau. Je gebruikt zoekwoorden zoals “webdesign bureau in mijn buurt” of “webdesign Arnhem” bij het uitvoeren van een zoekopdracht. Uit deze zoekopdracht wordt een lokaal SEO 3-pakket gegenereerd van drie webdesignbureaus bij jou in de buurt.
De top drie bedrijven die voldoen aan je zoekopdracht worden getoond in deze lijsten. Je 3-pack zal een volledig andere groep bedrijven bevatten wanneer je je zoekopdracht ergens anders uitvoert, bijvoorbeeld in een andere stad.
Wat je in de zoekopdracht te zien krijgt als je bij het lokale SEO 3-pack komt, zijn Google Bedrijfsprofielen. Creëer dus vooral een Google bedrijfsprofiel en wordt gevonden in meer lokale zoekresultaten. In een later stadium gaan we hier dieper op in.
Welke factoren zijn van invloed op lokaal zoeken?
Inzicht krijgen in lokale SEO is essentieel als je inzicht wilt krijgen in hoe en waarom lokale zoekmachines je website bereiken.
Bij het creëren van je lokale SEO-strategie en het leren over lokale SEO, is het essentieel om de factoren te begrijpen die lokale zoekopdrachten beïnvloeden. Over het algemeen hebben drie factoren invloed op welke bedrijven verschijnen in lokale zoekresultaten:
1. Afstand
Met de afstand wordt de fysieke afstand tussen jouw bedrijf en de zoeker gemeten. Google toont resultaten die dicht bij de gebruiker liggen. Hoewel je er geen controle over hebt, is het cruciaal om er rekening mee te houden bij het optimaliseren van je Google bedrijfsprofiel voor lokale zoekopdrachten.
2. Relevantie
Google toont daarnaast ook resultaten op basis van relevantie. De zoekopdracht en de producten of diensten die je aanbiedt, bepalen hoe relevant je bent. Google maakt een lijst van bedrijven die webdesign diensten aanbieden wanneer iemand op zoek is naar een webdesign bureau.
3. Reviews
Google vindt het belangrijk om uit te lichten wat andere klanten over je producten of diensten zeggen. Google geeft dit weer in de vorm van sterren van één tot vijf, samen met opmerkingen of reviews van gebruikers. Om gebruikers te helpen het ideale bedrijf voor hun behoeften te vinden, licht Google vooral bedrijven uit met goede reviews.
Bij het uitwerken van je lokale SEO-plan is het dus belangrijk dat je rekening houdt met de drie bovenstaande aandachtspunten. Het is namelijk zo dat de positie van je bedrijf in de lokale zoekresultaten wordt beïnvloed door je lokale SEO. Het kennen van deze aspecten zal je helpen om je lokale SEO-strategie te verbeteren en het verkeer (zowel online als offline) naar je bedrijf te vergroten.
4 lokale SEO optimalisaties die je moet doorvoeren om je lokale online aanwezigheid te verbeteren!
Nu je bekend bent met wat lokale SEO is en hoe belangrijk het is, is het tijd om het in te gaan zetten.
We leggen je graag uit hoe je in vier stappen kunt beginnen met het toepassen van lokale SEO-verbeteringen.
1. Claim en optimaliseer je Google Business Profiel
De eerste en belangrijkste stap in het uitvoeren van lokale SEO is het aanmaken van een Google bedrijfsprofiel. Verifieer en verbeter je profiel zodat je lokale klanten naar je bedrijf toekomen.
Nadat je je profiel hebt geclaimd, kun je aan de slag met het maken van een bedrijfsprofiel.
Laten we eens kijken naar enkele vereisten waaraan je moet voldoen zodat je lokale profiel er goed uitziet:
Belangrijke informatie (naam, adres, telefoonnummer)
Wanneer je je bedrijfsprofiel geverifieerd hebt, moet je controleren of alle relevante informatie juist is. Dit bestaat uit het volgende:
- Naam
- Adres
- Telefoonnummer
Om te beginnen moet je de naam van je bedrijf vermelden. Hierbij is het belangrijk dat je nagaat of je bedrijfsnaam correct en volledig consistent is.
Al kan je bedrijfsnaam ook korter geschreven worden, dan nog moet je de volledige naam gebruiken in je lokale vermelding. Het is namelijk zo dat veel mensen de naam van hun bedrijf inkorten. Een voorbeeld is “BOOOM” in plaats van “BOOOM Digital Agency”.
Controleer vervolgens of je adres klopt. Het is natuurlijk belangrijk dat de gebruiker van Google naar de juiste locatie wordt geleid! Als laatste check je of het telefoonnummer klopt.
Het is tenslotte erg belangrijk dat mensen contact met je kunnen opnemen. Om gebruikers nog een mogelijkheid te geven om contact op te nemen met je team, kun je ook een e-mailadres toevoegen aan je vermelding.
Foto’s toevoegen aan je bedrijf
Zodra je de verplichte velden hebt ingevuld, is het belangrijk om foto’s te uploaden naar je bedrijfsprofiel. Om meer over je bedrijf, de producten of diensten te weten te komen, kijken namelijk veel bezoekers naar de foto’s op het bedrijfsprofiel van Google.
Deze foto’s zijn een geweldige manier om je bedrijf te promoten. Gebruik daarom voornamelijk originele foto’s om je bedrijf te presenteren. Vermijd het gebruik van stockfoto’s, waardoor bezoekers geen beeld krijgen van je bedrijf.
Hoe je het wel kunt doen is door foto’s te uploaden van de binnen- en buitenkant van je bedrijf, je medewerkers en je producten.
Soms komt het zelfs voor dat een klant een foto van je dienst of product uploadt bij zijn review. Dit is vooral handig voor restaurants, service- en reparatie bedrijven en bedrijven met veel verschillende diensten. Hiermee benadruk je aan potentiële klanten hoe goed je producten en diensten zijn.
Voeg een beschrijving toe
De beschrijving is een gedeelte waarin je je publiek kunt vertellen wat je hen te bieden hebt. Dit gedeelte is een uitstekende plek om te benadrukken wat jouw bedrijf uniek maakt.
Hier kun je ook je bedrijf beschrijven of aangeven welke producten of diensten je aanbiedt. Bovendien kun je lokale zoekwoorden in de beschrijving opnemen, zodat meer mensen je bedrijf kunnen vinden.
2. Creëer lokale SEO content voor je website
Bij het optimaliseren en toepassen van lokale SEO moet je op meer letten dan alleen je Google bedrijfsprofiel. Zo kun je bijvoorbeeld je website goed inzetten om lokale klanten of bezoekers aan te trekken. Maar welke stappen onderneem kun je nog meer ondernemen om je website te richten op lokale bezoekers? We leggen het je hieronder uit.
Het is belangrijk om de naam van je stad, provincie of regio op je website te vermelden. Dit zorgt voor de beste resultaten op basis van locatie. Bovendien vergroot je hiermee je lokale klantenbestand en ben je zichtbaar in de bovenste zoekresultaten. Deelnemen aan evenementen in de buurt is een andere manier om je website vindbaar te maken.
Wanneer je betrokken bent bij evenementen, zet deze evenementen dan op je website. Zo kun je lokaal relevante zoekwoorden opnemen wanneer je over het evenement op je site post. Wanneer je betrokken bent bij een evenement, kun je er ook artikelen over schrijven op je site.
Lokale SEO content is een geweldige manier om lokaal verkeer naar je website te genereren. Het genereert niet alleen exposure voor het evenement, maar het helpt mensen ook om bekend te raken met je bedrijf. Door je website lokaal in te richten, zorg je ervoor dat meer mensen je bedrijf vinden.
Voor SEO is het een uitstekende manier om lokale content te creëren en waardevol verkeer naar je site te leiden. Met de juiste lokale SEO-strategie kun je er dan ook voor zorgen dat je lokaal verkeer omzet in klanten bij jou in de buurt.
3. Beheer en reageer op reviews
Reviews hebben een grote invloed op de keuze van Google-gebruikers. Wanneer iemand niet bekend is met je bedrijf, moeten ze zich wenden tot de ervaringen van anderen om te beslissen of jouw bedrijf de juiste keuze is. Daarom bevat het bedrijfsprofiel van Google ook reviews.
Wanneer iemand een lokale zoekopdracht uitvoert, kijken ze naar de reviews op je profiel om te bepalen of je aan hun eisen voldoet. Reviews kunnen ook invloed hebben op de positie van je bedrijf in Google. Dit komt omdat Google over het algemeen een hogere positie geeft aan bedrijven met hogere beoordelingen en een groter aantal reviews.
Vanwege deze werkwijze is de hoogste beoordelingsscore geen garantie voor een toppositie. Aan de andere kant helpt het je wel om je positie in de lokale zoekresultaten te verbeteren.
Wanneer je bedrijf reviews ontvangt, kunnen deze zowel positief als negatief zijn. Daarom is het goed om allerlei verschillende reviews op je pagina te hebben. Het belangrijkste hierbij is dat wanneer je een positieve review ontvangt, je de persoon bedankt.
Wanneer klanten ongunstige reviews geven, moet je erop reageren om te weten te komen waar ze tegenaan zijn gelopen. Negatieve reviews zijn heel normaal en doen er niet veel toe. Van belang is hoe je op deze reviews reageert.
Wanneer jouw publiek kan zien dat je problemen aanpakt, zullen ze meer vertrouwen in je hebben om ook hun problemen aan te pakken. Het is dus zaak je reviews te monitoren wanneer je aan je klanten wilt overbrengen hoe belangrijk ze zijn.
4. Optimaliseer voor voice search
Het zal je misschien verbazen dat meer dan 55% van de consumenten voice search gebruikt om lokale bedrijven te vinden. Met de toenemende populariteit van voice search apparaten is het dan ook belangrijk om je lokale zoekstrategie hierop af te stemmen. Mensen zoeken bij gebruik van deze technologie namelijk niet op dezelfde manier.
Sterker nog, gebruikers stellen vaker vragen in de vorm van zoekopdrachten en gebruiken daarbij vakjargon. Iemand zoekt bijvoorbeeld online naar “webdesignbureau bij mij in de buurt”, maar vraagt misschien: “Waar vind ik een webdesignbureau bij mij in de buurt?”. Het is daarom belangrijk om rekening te houden met hoe mensen zoekopdrachten uitvoeren met behulp van hun stem. Je kunt hier ook op inspelen met het schrijven van SEO-content. Zo kun je bijvoorbeeld termen gebruiken die gebruikers gebruiken bij het zoeken via voice search.
Kortom, met voice search optimalisatie kun je meer klanten in de buurt aantrekken en ervoor zorgen dat ze je winkel bezoeken.
Optimaliseer je lokale SEO
Het voelt waarschijnlijk goed nu je begrijpt wat lokale SEO is, waarom het cruciaal is, en hoe je het kunt maximaliseren. Toch kan het wat tijd kosten om het onder de knie te krijgen en door te voeren.
Wij van BOOOM Digital helpen je daarom graag als je geen tijd of kennis hebt om lokale SEO zelf uit te voeren. Wij zijn namelijk een full service digital agency met uitgebreide kennis op het gebied van lokale SEO. Zo werken we met je samen om een lokale SEO-campagne te ontwikkelen die zorgt voor meer verkeer naar je bedrijf.
Dus ben je klaar om te zien hoe BOOOM Digital je kan helpen een betere lokale SEO-campagne op te zetten, neem dan online contact met ons op of bel ons vandaag nog op 026 202 23 54. Wij vertellen je graag hoe we je kunnen helpen meer verkeer en omzet voor je bedrijf te genereren. Bij vragen op het gebied van SEO kun je uiteraard ook gerust contact met ons opnemen!
