BOOOM Digital - Gradient styling elementBOOOM Digital - Gradient styling element

Strategie

Hoe sterk is jouw social media strategie?

Wil jij met jouw bedrijf online aanwezig zijn? Voordat je van start gaat met het plaatsen van content op diverse social mediakanalen is het opstellen van een goed doordachte social media strategie van groot belang. Een social media strategie kan gezien worden als de fundering van jouw social media succes en het behalen van je vooropgestelde doelen. Social media er even bij doen, levert in veel gevallen niet het gewenste resultaat op. In deze blogpost vertellen we je meer over een sterke social media strategie, wat je nodig hebt voor het opstellen van deze strategie en hoe je deze strategie in de praktijk gebruikt.

 

Hoe sterk is jouw social media strategie?

Social media kanalen

Allereerst willen we je kort een introductie geven van de bestaande social media kanalen. Aan de hand van het online gedrag van jouw doelgroep bepaal jij welke kanalen voor jou en jouw doelgroep relevant zijn. Verschilt jouw doelgroep per kanaal? Dan kan het van waarde zijn om een social media strategie per kanaal op te stellen. Bedrijven starten in de meeste gevallen met één strategie om vervolgens per kanaal één strategie op te stellen.

Tiktok

TikTok is een van de snelst groeiende social media kanalen. Waar TikTok enkele jaren geleden enkel gebruikt werd voor dansjes onder jongeren, is TikTok inmiddels ook een kanaal waar bedrijven zichtbaar zijn.

Instagram

Instagram blijft een populair kanaal onder verschillende doelgroepen. Instagram is inmiddels een veelzijdig kanaal met diverse functionaliteiten. Het platform heeft inmiddels meer dan een miljard actieve gebruikers per maand. Een goede reden dus voor bedrijven om hun merk te promoten en een breder publiek te bereiken.

Facebook

Facebook is het grootste social-media platform ter wereld en breidt haar functionaliteiten steeds verder uit. Deel berichten met enkel tekst of voeg foto’s en video’s toe. Daarnaast biedt Facebook bedrijven de mogelijkheid om community’s op te richten door middel van groepen. Ook kun je Facebook inzetten om een evenement te organiseren.

Pinterest

Pinterest is een social media kanaal waarbij het om het visuele beeld gaat. Pinterest is een inspirerend kanaal en wordt gebruikt voor inspiratie rondom DIY projecten, ontwerpen voor je huis of je tuin, recepten etc. Hierdoor kan het voor bedrijven die vooral hun klanten willen inspireren, een aantrekkelijk kanaal zijn.

LinkedIn

LinkedIn is een social media kanaal dat vooral gebruikt wordt onder B2B bedrijven. Door actief te zijn op dit kanaal houdt je je netwerk op de hoogte van ontwikkelingen binnen je bedrijf. Daarnaast blijf je op de hoogte van de ontwikkelingen bij je klanten en partners.

Social media strategie

Social media plan

Je hebt kennis gemaakt met de meest populaire social media kanalen van dit moment. Nu is het tijd om van start te gaan met het opstellen van het social media plan. Voor het opstellen van een doordacht social media plan dien je verschillende stappen te volgen. Wij van BOOOM! hebben onderstaand stappenplan voor je opgesteld. Hiermee is de basis voor een sterke social media strategie gelegd.

Bepaal je doelgroep

Voordat je met jouw bedrijf actief bent op social media, is het van belang om vast te stellen wie je doelgroep is. Geef antwoord op de volgende vragen: wie is mijn ideale klant, wat interesseert deze klanten en op welke social media kanalen zijn zij actief? Wanneer je de doelgroep hebt bepaald, kun je doorgaan naar stap 2. Doelen en succes meten.

Doelen stellen en succes meten

Voordat je gaat plaatsen op de social media kanalen waar jouw doelgroep actief is, is het van belang om vast te stellen wat je wil bereiken. Dit doe je door vast te stellen wat je doelen zijn en welke successen je binnen welke periode wil behalen. Wanneer je actief bent op social media, is het mogelijk om waar nodig bij te stellen, indien de acties niet de gewenste resultaten opleveren.

Sterke content creëren

Heb je stap 1 en stap 2 doorlopen? Dan is het tijd om sterke content te maken die aansluit bij de interesses en verwachtingen van je doelgroep. Content voor op social media is op te delen in 2 subcategorieën: visuele en tekstuele content. Ga je voor een van de twee, of kies je ervoor om een combinatie tussen visuele en tekstuele inhoud toe te passen? Ook dit hangt af van de interesses van je doelgroep. Je wil in de meeste gevallen hun aandacht weten te trekken en betrokkenheid te creëren.

Inplannen social media berichten

Nu je weet wie je doelgroep is, welke resultaten je wil behalen en je sterke content hebt gecreëerd, kun je jouw social media posts in gaan plannen. Door social media berichten in te plannen, blijf je consistent en bereik je je doelgroep beter. Je kunt deze berichten gemakkelijk inplannen. Dit kan in een van de daarvoor bestemde tools zoals Meta Business Suite van Facebook. Houdt hierbij wel rekening met het tijdstip en de dag waarop je de berichten inplant. Ook dit is namelijk weer afhankelijk van het online gedrag van jouw doelgroep.

Actief en betrokken blijven

Het is van belang dat wanneer je een sterke social media strategie hebt opgesteld, je actief en betrokken blijft op je social media kanalen. Op deze manier blijft zowel jij als je doelgroep betrokken en vergroot je je online zichtbaarheid.

Voordelen social media strategie

Een goed doordachte social media strategie brengt verschillende voordelen met zich mee. Wij hebben de voordelen van een sterke social media strategie hieronder voor je opgesomd:

Sterke connectie met je doelgroep

Door een sterke social media strategie op te stellen en jouw doelgroep tijdens elke stap uit bovenstaand stappenplan centraal te zetten, creëer je een band met je doelgroep. Je doelgroep kiest ervoor om jouw bedrijfsaccount te volgen en blijft hierdoor op de hoogte van ontwikkelingen als een nieuwe dienst of een nieuw product.

Conversie verhogend

Door te werken met een doordachte social media strategie, is het mogelijk om jouw doelgroep te overtuigen om over te gaan tot een aankoop van je producten of diensten. Je kunt de doelgroep door middel van content warm houden.

Relatief lage kosten

Het opstellen van een social media strategie is een klus die enkele uren in beslag neemt. Wanneer de social media strategie eenmaal is bepaald, is het (laten) maken van content gemakkelijker en sneller gerealiseerd. Actief zijn op social media is mogelijk tegen relatief lage kosten in vergelijking met het adverteren in Google.

Positief effect op zoekmachine marketing

Door actief en zichtbaar te zijn op voor je doelgroep relevante social media kanalen, krijgt je bedrijf een boost op het gebied van zoekmachine marketing. Google herkent jouw bedrijfsnaam en de kanalen waarop je actief bent, dit zal dan ook terug te vinden zijn in de zoekmachine van Google.

 

Social media uitbesteden

Voor de meeste bedrijven is het waardevol om actief te zijn op social media om de online zichtbaarheid te vergroten en betrokken te zijn bij je publiek. Beschikt jouw bedrijf niet over voldoende kennis rondom social media of is er niet voldoende tijd beschikbaar voor het opstellen van een sterke social media strategie? Door jouw social media uit te besteden is het mogelijk om online resultaat te boeken en gewenste doelen te behalen als het verhogen van conversies. Wij van BOOOM! beheren verschillende social media kanalen voor zowel MKB als grotere bedrijven. Benieuwd naar wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op en we vertellen je graag meer over het uitbesteden van social media.

Social media strategie

BOOOM Digital - Gradient styling element
BOOOM Digital - Gradient styling element