Niet vergeten waar het om gaat?
SEO strategie omvat een flinke cocktail aan factoren om te bepalen hoe hoog je in de zoekresultaten van Google komt. Het ging altijd vooral over zoekterm dichtheid, alt-tekstjes, en performance. Veel websites bevatten een flinke hoeveelheid pagina’s die geschreven zijn op zoekmachines. Mede door de opkomst van AI gegenereerde artikelen zal het steeds lastiger worden om te concurreren met andere bedrijven op dit soort pagina’s.
Door deze focus op zoekmachine optimalisatie moeten we niet vergeten waar het werkelijk om gaat. Even terug gaan naar het begin: Wat is nou het doel van deze website en hoe kunnen we dat verbeteren? Het gaat meer om waardevolle content en minder om zoekwoorden, en dat probeert Google te evalueren met ‘Signals’.
Signals & factoren
Google beschrijft al een tijdje signals als indicator voor de waarde van content. Een signal is een meetmethode van Google om de inhoud van webpagina’s te evalueren, het is wat abstracter dan een ranking factor als keyword dichtheid.
Signals worden steeds belangrijkere indicatoren voor ons als marketeers om de meest waardevolle content te schrijven.
Twee van de meest belangrijke signals die de afgelopen tijd zijn toegevoegd zijn de EEAT en de HCU update. We nemen ze met je door.
Even terug gaan naar het begin: Wat is nou het doel van deze website en hoe kunnen we dat verbeteren?
EEAT
EEAT gaat over de inhoud van de website. Het principe beoordeelt deze op Expertise, Experience, Authority en Trust. Dit signaal beoordeelt dus of de inhoud van waarde is voor de (be)zoeker.
Expertise
Het kan zijn dat een hobby blogger die schrijft over het breien van truien anders wordt beoordeeld als een bekende modeontwerper. Anderzijds, als deze blogger ook werkelijk filmpjes deelt waarin te zien is dat er weldegelijk professioneel gebreid wordt, dan is dat net zo goed een vorm van expertise.
Experience
In het voorbeeld van de brei blogger zie je het misschien al voorbij komen. Doordat deze demonstreerbare ervaring heeft door de breifilmpjes, zal de kans groot zijn dat hetgeen de blogger schrijft over breien van waarde is.
Authority
Autoriteit is een term binnen SEO die beschrijft hoe sterk het domein is gerepresenteerd in de resultaten. Als anderen denken dat jouw website waardevol is, dan denkt Google dat ook.
Dit gaat bijna altijd over backlinks, ofwel, welke andere websites linken naar jouw website? Hoe goed zijn die websites? Er is nogal een verschil tussen een link van wikipedia.org en een link van bestsitesdirectory.com/website-list-2417.
Trustworthy
Een website is trustworthy als de informatie klopt. Dingen als contactinformatie, privacy documentatie, niet te veel advertenties op de website, en dat de recensies echt zijn (en dat ook de negatieve recensies getoond worden!). Het gaat er in het algemeen over dat het merk betrouwbaar overkomt. Als er geen contactadres is of de informatie vaag is, wordt een website eerder als onbetrouwbaar gezien.
Wat is de Helpful Content Update?
De Helpful Content Update is de nieuwste update en een goede indicator voor SEO strategie. Het wordt als volgt beschreven door Google:
“Google’s automated ranking systems are designed to present helpful, reliable information that’s primarily created to benefit people, not to gain search engine rankings, in the top Search results.”
De zin “not to gain search engine rankings” is van belang hier. Het gaat er om dat websites die maar informatie blijven herhalen zonder werkelijk iets van waarde aan te bieden, het steeds minder goed gaan doen. Maar het betekent ook dat de praktijk van optimaliseren puur voor SEO minder nuttig wordt.
- Is de inhoud voornamelijk gemaakt om bezoeken van zoekmachines aan te trekken?
- Ben je veel content aan het produceren over allerlei verschillende onderwerpen in de hoop dat sommige ervan goed zullen presteren in zoekresultaten?
- Gebruik je uitgebreide automatisering om inhoud over veel onderwerpen te produceren?
- Ben je voornamelijk aan het samenvatten wat anderen zeggen, zonder veel waarde toe te voegen?
- Schrijf je over dingen omdat ze trending lijken en niet omdat je er anders over zou schrijven voor je bestaande publiek?
- Laat je inhoud lezers achter met het gevoel dat ze opnieuw moeten zoeken om betere informatie van andere bronnen te krijgen?
Meer weten? Dit is onze bron.
Helpful content is van waarde voor de zoeker
Het gaat er in onze SEO strategie dus niet alleen om dat we optimaliseren om het optimaliseren, maar dat we juist wat dieper inzoomen op wat er nou werkelijk van waarde is. Dat is in de meeste gevallen het aanbod van het bedrijf en welk probleem het daarmee oplost voor hun klanten. Dat is het onderscheidend vermogen. Bied je dus als bedrijf echt wat aan, zoals producten of diensten, dan heb je al meteen een stapje voor op sites die alleen maar informatie herhalen.
Hoe zorg je dat pagina’s als ‘helpful content’ gezien wordt?
Een aantal dingen waar je op kan letten om te zorgen dat jouw content behulpzaam is:
- Zorg voor een geweldige pagina-ervaring
- Richt je op inhoud voor mensen
- Vermijd het creëren van inhoud die primair gericht is op zoekmachines
- Leer E-E-A-T en de richtlijnen voor kwaliteitsbeoordelaars kennen
- Stel “Wie, Hoe en Waarom” vragen over de inhoud van je pagina
Heb je hier hulp bij nodig? Ons team staat voor je klaar om een nieuwe SEO strategie met je te bespreken.