SEO
Google AI search komt er aan: blijf op de hoogte
Google AI search, de grootste update in 25 jaar van de Google zoekmachine gaat alles veranderen. Lees hier wat je kan verwachten in ons doorlopende artikel.
SEO
Google AI search, de grootste update in 25 jaar van de Google zoekmachine gaat alles veranderen. Lees hier wat je kan verwachten in ons doorlopende artikel.
Met generatieve AI kan Google Search straks veel meer voor je doen en zoeken dan ooit tevoren. Je kunt alles vragen wat in je opkomt of wat je gedaan wilt krijgen — van het uitvoeren van een onderzoek tot het plannen van een uitje of uitgebreid brainstormen over een nieuw onderwerp. Voor wie al bekend is met ChatGPT, Gemini, Copilot, Perplexity of andere generatieve AI: je krijgt eigenlijk een soort ChatGPT ingebouwd in Google.
Dit is mogelijk dankzij een nieuw Gemini-model (de ‘ChatGPT van Google’) dat speciaal is ontwikkeld voor Google Search. Het voegt de geavanceerde mogelijkheden van Gemini toe aan de zoekresultaten, zoals multi-step redeneren, vooruit plannen en multimodaliteit.
We zetten de meest opvallende nieuwe functies van de Google AI update voor je op een rij.
Soms wil je gewoon snel een antwoord en heb je geen tijd om alle benodigde informatie zelf bij elkaar te zoeken of door een hele lijst resultaten te scrollen en pagina’s te browsen tot je eindelijk gevonden hebt wat je zocht. Google AI search doet dit werk straks voor je met AI Overviews.
Gebruikers van Google die deelnamen aan het experiment in Search Labs hebben de AI Overview al miljarden keren gebruikt. Vooral het snelle overzicht van een onderwerp, met linkjes om meer te leren, zijn erg populair. Zo gaat het er ongeveer uitzien:
“Zoek het beste restaurant binnen een straal van 5km, dat kindvriendelijk is en houd daarbij rekening met mijn notenallergie.”
Dit is een voorbeeld van een complexe samengestelde vraag. Er worden meerdere vragen tegelijk beantwoordt in één zoekopdracht en zo krijg je een veel specifieker antwoord op je vraag
Je kan Google vragen om vooruit te plannen, zoals:
“Maak een diner plan voor de aankomende 3 dagen in Rome voor een groep van 5 mensen.”
Google geeft je dan een aantal opties voor de komende 3 dagen waarin ook nog de mogelijkheid zit om dit te specificeren per dag, of bijvoorbeeld op basis van specifieke vegan restaurants.
Als je op zoek bent naar nieuwe ideeën, kan het veel werk zijn om inspiratie te vinden en al je opties te overwegen. Straks kan je Google AI search gebruiken om met je mee te brainstormen en een door AI georganiseerde resultatenpagina te creëren die het verkennen gemakkelijk maakt. Denk hierbij aan nuttige resultaten zien, geordend onder unieke AI gegenereerde koppen, met een breed scala aan perspectieven en inhoud die bovendien relevant is.
Je kent misschien de ‘reverse image search’ waar je een foto uploadt en vervolgens van Google de websites krijgt waar die foto opstaat? Met deze nieuwe update gaat Google een flinke stap verder met een functie waarbij afbeeldingen, video of een geluidsfragment kunnen worden ingevoerd. Je krijgt dan resultaten gebaseerd op jouw ingevoerde media, met informatie, tips, uitleg.
Er worden al snel flinke theorieën opgetuigd dat Google AI het einde van SEO zal betekenen. Dat is natuurlijk een beetje voorbarig en daar geloven wij niet zo in.
Anderzijds is dit wel de grootste Google search update in 25 jaar, die zeker gevolgen zal hebben voor SEO. Het zal een flinke aardverschuiving gaan veroorzaken, ook in het advertentie domein. Maar gezien een zeer groot deel van Google’s inkomsten (ca. 15%) voortkomen uit zoekwoord advertenties zullen ze daar niet zomaar vanaf willen.
Echter zullen er ook voor AI search weer allerlei manieren te vinden zijn om hiermee je website meer naar boven te duwen in de zoekresultaten. Het is nog even afwachten om te zien wat voor effect dit heeft, alvorens we onze SEO-strategie kunnen aanpassen.
De AI overviews zijn al een tijdje beschikbaar voor iedereen in de VS, met binnenkort meer landen die volgen. Zoals altijd doet Google wat geheimzinnig, maar de verwachting is dat de AI search update tegen het einde van 2024 ook bij ons terecht komt. Uiteraard lees je het in deze blog wanneer er updates zijn.
Natuurlijk zit ook OpenAI niet stil. De maker van ChatGPT en op dit moment marktleider in AI chatbots, is zelf ook bezig met een zoekmachine (bron: Reuters). Daar is nog niet heel veel over bekend, behalve een aankondiging dat het gaat komen. Ook hier wachten we rustig af hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Onze inschatting is dat zelfs OpenAI niet op kan tegen Google, een bedrijf dat nou eenmaal enorm veel ervaring heeft op het gebied van zoekmachines.
Onze inschatting is dat zelfs OpenAI niet op kan tegen Google, een bedrijf dat nou eenmaal enorm veel ervaring heeft op het gebied van zoekmachines.
We houden het nieuws rondom Google AI search voor je in de gaten en zullen dit artikel updaten zodra we nieuwe informatie kunnen toevoegen. Volg ons ook op socials, waar we het je laten weten als er een update is.