BOOOM Digital - Gradient styling elementBOOOM Digital - Gradient styling element

Marketing

Wat is een Online Marketing Funnel en hoe zet je die effectief in?

Een online marketing funnel is essentieel voor conversie optimalisatie. Er zijn verschillende soorten marketing funnels, maar in dit artikel richten we ons op het 6B-model. Na het lezen van dit artikel weet je wat deze funnel allemaal meet en hoe je dit effectief kan inzetten.

Wat is een Online Marketing Funnel en hoe zet je die effectief in?

Wat is een online marketing funnel?

De online marketing funnel is een model dat het verkoopproces op een website weergeeft. Het model heeft de vorm van een trechter en weergeeft hoe een klant in aanraking komt met een merk, geïnteresseerd raakt, tot verkoop overgaat en uiteindelijk hoe deze zich blijvend aan een merk bindt.

In het 6B-model zitten zes fases en in elke fase haken mensen af. Daardoor ontstaat de funnel-vorm. Het is belangrijk dat je de online marketing funnel voor jouw bedrijf begrijpt. Als je dit goed begrijpt, kan je namelijk de funnel optimaliseren en meer bezoekers converteren. Kortom, je kunt de conversie verhogen door het 6B-model te optimaliseren. Wij leggen uit hoe je dat doet.

De fases van het 6B-model

Het 6B-model, hier onder te zien, bestaat uit de volgende fases:

  1. bezoeken
  2. boeien
  3. beslissen
  4. bestellen
  5. betalen
  6. binden

Het is belangrijk om elke fase te begrijpen en te optimaliseren. Hieronder laten we dat stap voor stap zien.

online marketing funnel1. Bezoeken

De eerste fase van de online marketing funnel is het bezoeken. Dit zijn alle bezoekers van je website in een bepaalde periode. In de funnel wordt dit dus altijd als 100% gemeten. Om deze fase te optimaliseren is het belangrijk dat je goed vindbaar bent. Ook is het belangrijk dat je SEO-titel pakkend is en dat je meta beschrijving een korte samenvatting is van de pagina. Lees deze blog voor nog meer tips om beter vindbaar te zijn.

2. Boeien

Wanneer mensen op je website landen, is het belangrijk dat ze geboeid worden. Daarvoor is het essentieel dat je relevante en actuele content biedt, dat de bezoeker makkelijk door je website navigeert, dat je onderscheidende punten hebt en dat het voor de bezoekers duidelijk is wat voor bedrijf je bent.

3. Beslissen

Bezoekers die geboeid zijn komen in de beslissingsfase terecht. In deze fase van de online marketing funnel vergelijken mensen het product met andere aanbieders of met andere mogelijkheden. Daarom is het belangrijk dat je duidelijke en relevante productinformatie biedt, reviews laat zien en duidelijke prijzen. Een tip van ons is om het euroteken weg te laten. Mensen associëren een euroteken met pijn. Als dat symbool niet wordt getoond, zijn mensen eerder geneigd het product te kopen. Daarbij is het ook belangrijk om een gebruiksvriendelijke site te hebben, zodat een gebruiker makkelijk kan vinden wat deze zoekt.

milan wout kijken naar scherm

4. Bestellen

Vervolgens komen de bezoekers in de vierde fase van de online marketing funnel. Tijdens deze fase is het belangrijk dat het gekozen product daadwerkelijk besteld wordt. De bezoeker heeft immers voor jouw product gekozen. Om de kans op een bestelling te vergroten, kan je bijvoorbeeld op de winkelwagen-pagina wat reviews en onderscheidingen tonen. Ook is het belangrijk dat er geen technische fouten op de pagina’s zijn en het afrekenproces zo gebruiksvriendelijk mogelijk is.

5. Betaling

Vervolgens komt de betalingsfase. Hier is het belangrijk dat bezoekers daadwerkelijk betalen voor het product. In deze fase is betaalgemak en vertrouwen belangrijk. Daarom raden wij altijd aan om IDeal betalingen te accepteren. Mensen zijn immers bekend met deze betaalmethode en vertrouwen dit.

6. Binden

De laatste fase, die vaak over het hoofd wordt gezien, is de binding. Eigenlijk is dit de belangrijkste fase van het 6b-model. Het gaat hier om de 20/80 regel. Dit houdt in dat 20 procent van jouw klanten verantwoordelijk is voor 80 procent van de omzet. Daarom is het belangrijk dat je begint met het binden van klanten aan jouw bedrijf. Er zijn enorm veel manieren om om dit te doen, denk bijvoorbeeld aan e-mailmarketing, goede klantenservice of een handgeschreven bedankkaartje. Het beste is om dit breed op te zetten met een marketingplan over alle kanalen die je gebruikt. Zo verbind je de klant in alle fases van de funnel een beetje met jouw merk.

Tot slot

Als je deze fases van de online marketing funnel optimaliseert, dan zal jij je omzet kunnen verhogen. Toch is het belangrijk om te weten dat een online marketing funnel maatwerk is. Elk bedrijf en elke branche is anders. Met jaren ervaring in verschillende sectoren, kunnen wij je helpen bij het optimaliseren en monitoren van jouw unieke online marketing funnel. Het enige wat je hoeft te doen is contact met ons opnemen. Onze marketingspecialisten staan voor je klaar!

 

Neem contact op

BOOOM Digital - Gradient styling element
BOOOM Digital - Gradient styling element