BOOOM Digital - Gradient styling elementBOOOM Digital - Gradient styling element

SEO

Dit is wat we weten over de nieuwe ChatGPT zoekmachine

In onze live blog over Google AI Search hadden we het al kort over de plannen van OpenAI om een zoekmachine te ontwikkelen. Toen was er nog maar weinig over bekend. Goed nieuws: de ChatGPT zoekmachine is 31 oktober live gegaan! In deze blog lees je over de voordelen van deze nieuwe functie en waar je op moet letten.

Dit is wat we weten over de nieuwe ChatGPT zoekmachine

SearchGPT versus Google

Hoe werkt het?

De ChatGPT zoekmachine, SearchGPT, is volledig geïntegreerd met de huidige interface van ChatGPT. Je hoeft geen extra pagina te openen of app te downloaden. Tussen de prompts door, kun je nu dus ook vragen over actualiteiten stellen en uitslagen van bijvoorbeeld verkiezingen opvragen. Een zoekmachine erbij pakken is dus niet meer nodig.

Ook kun je de opdracht specificeren door resultaten te laten genereren van een bepaalde periode. ChatGPT filtert er dan enkel de relevante resultaten uit en genereert een antwoord op basis van verschillende bronnen. Daarnaast beoordeelt ChatGPT of je prompt beter beantwoord kan worden door de Large Language Model of de nieuwe Search functie. Zo wordt het beste antwoord op jouw prompt gegarandeerd.

Betrouwbaarheid van de ChatGPT zoekmachine

Anders dan in Google, worden de resultaten van de ChatGPT zoekmachine als antwoord gegenereerd. Daar gebruikt ChatGPT een Large Language Model voor. Dit is een taalmodel die is ontworpen om tekst te genereren voor algemene doeleinden. Ze genereren antwoorden die ‘human like’ overkomen. Er kunnen meerdere bronnen gebruikt worden om tot een antwoord te komen. Maar deze antwoorden zijn niet altijd betrouwbaar. ChatGPT combineert namelijk relevante antwoorden en maakt er een logisch klinkend verhaal van. Dat wil niet zeggen dat ze feitelijk waar zijn. Met de Search functie komt daar verandering in. We kunnen nu gemakkelijk factchecken welke bronnen zijn gebruikt om tot het antwoord te komen. De bronnen worden in de antwoorden gelinkt en er is ook een bronnenlijst aanwezig.

Advertentievrij

Hoewel advertenties niet weg te denken zijn wanneer we een zoekmachine gebruiken, is de zoekmachine van OpenAI vooralsnog geheel advertentieloos. OpenAI wil hiermee gebruikers meer vrijheid geven om content te ontdekken en content makers de kans geven om een bredere doelgroep te bereiken. Lees hier het persbericht van OpenAI

De prijs van ChatGPT Plus is na de lancering van de ChatGPT zoekmachine wel gestegen. Volgens de New York Times zou het abonnement in de komende jaren kunnen verdubbelen. De gratis versie van ChatGPT blijft beschikbaar, maar voor aanvullende functies kun je het plus abonnement aanschaffen.

De zoekmachine functie is op het moment enkel beschikbaar voor ChatGPT Plus gebruikers. De ChatGPT zoekmachine zal ook toegankelijk gemaakt worden in de gratis versie van de chatbot. Dit zal stapsgewijs worden uitgerold in de komende maanden. Nog even geduld hebben dus.

Blijf kritisch

Blijf altijd kritisch wanneer je een AI-tool gebruikt, om zo te voorkomen dat je misinformatie of inaccurate gegevens gebruikt. Dubbelcheck daarom ook de bronnen wanneer je de ChatGPT zoekmachine gebruikt. Zo weet je altijd zeker dat je goed zit.

SearchGPT optimalisatie

SearchGPT gaat dan wel de concurrentie aan met andere zoekmachines, het is nog steeds belangrijk om je website regelmatig te optimaliseren en te onderhouden. Ook de ChatGPT zoekmachine leest je website uit en zoekt op basis van Keywords. Heb je hulp nodig bij het bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines? Plan dan een afspraak in om te kijken waar we je bij kunnen helpen.

BOOOM Digital - Gradient styling element
BOOOM Digital - Gradient styling element
whatsapp +31 26 202 2354