Webdesign Arnhem
Meten = Weten: A/B testen van je website

Webdesign Arnhem
Met een A/B test voor je website kan je 50 procent van je bezoekers een bepaalde variant laten zien van je website. De andere 50 procent krijgt een tweede variant van je website te zien. Met genoeg bezoekers kan je dan redelijk snel concluderen dat het veranderen van de kleur van dat ene knop leidt tot meer conversies. Dit betekent dat je allerlei vormen, kleuren, randjes, hoekjes, lettertypes en formaten kan testen om je website zo goed mogelijk zijn ding te laten doen, omdat je zal zien waar bezoekers het beste op reageren.
Het is mogelijk om elk onderdeel van je website te testen met een goede A/B splittest. Het gaat er natuurlijk om dat je website zo goed mogelijk converteert. Als je een nieuwe website of webshop aanschaft is het belangrijk dat de nieuwe shop net zo goed, dan wel beter is dan de oude! Wij gaan nu op een aantal website aspecten induiken die je goed kan A/B testen zodat jij je website of webshop kan gaan verbeteren.
Lettergrootte, links, contrast en navigatiestructuur vallen allemaal onder gebruiksvriendelijkheid. Stel: je hebt een webshop met allerlei soorten fietsen. Werkt het beter dat je de fietsen in de navigatie sorteert op merk of op groep fietsen? En hoe groot moeten die letters zijn? Natuurlijk vallen de letters meer op als ze groter zijn maar dit kan ook te schreeuwerig overkomen en zelfs afschrikken. Als jij een grote zak geld zou hebben voor een mooie racefiets en zodra je op “Submit” klikt zijn al je zuurverdiende centen uitgegeven aan je droomfiets. Welke van de twee kies jij?
Lengte van je content, tekst, titels, schrijfstijl, plaatjes en video’s. Je opent een pagina, je ziet één lap tekst, je schrikt je kapot en wilt eigenlijk zo snel mogelijk de pagina sluiten. Herken je dat gevoel? Dit gevoel wil je niet creëren bij je klanten/leads. Maar, ook de effectiviteit van simpele keuzes tussen ‘u’ en ‘je’ kan je testen met een A/B test.
De term ‘less is more’ ben je vast wel eens tegengekomen. Maar geldt dit ook voor jouw doelgroep? We gaan weer terug naar het voorbeeld van de fietsen webshop. Zou jij, als eigenaar van de webshop, de klanten een korte krachtige tekst met video bieden, of een lange uitgebreide tekst met foto? Het goede antwoord kan niemand je geven. Maar, dat antwoord kan je natuurlijk krijgen door middel van het uitvoeren van een A/B test.
Reviews, relevante producten, bestelproces, voorraadgegevens, levertijden etc. We gaan weer terug naar het voorbeeld van de webshop voor fietsen. Als mensen online een bestelling willen plaatsen moeten ze eerst een bestelproces doorlopen. Winkelmandje, bezorgadres, betalen etc… Je kent het wel. Is dit wel de beste manier? Kan je niet beter alles op één pagina vertonen?
Piet wilt een nieuwe mountainbike kopen. Hij komt op de website aan bij zijn droomfiets. Helaas ziet hij meteen dat de levertijd tien weken is. Dit vindt hij te lang dus koopt hij de fiets toch ergens anders. Je kan de levertijd ook pas vertonen bij het betalen. Piet zal dan flink teleurgesteld zijn maar maakt misschien wel de keuze maken om toch die fiets bij jou te kopen.
En of die ‘Sale’ knop echt werkt…? Ja, je raadt het al. Dat moet je testen!
Je hebt gelezen waarom A/B testen zo belangrijk is en wat je allemaal A/B kan testen. Voordat je gaat starten, gaan wij jou een gouden tip geven. Verander altijd maar één aspect bij een A/B test. Dus wil je weten of een grote ronde rode knop met ‘koop nu’ beter werkt dan een kleine vierkante blauwe knop met ‘bestellen’? Test eerst de tekst, dan de kleur, dan de vorm en dan het formaat. Dan weet je pas echt wat het verschil maakt. Want misschien werkt de kleine blauw ronde knop met ‘koop nu’ toch het best!
Wil je het A/B testen uitbesteden aan ons professionele en ervaren team? Of wil je een supervette en effectieve website? Dan nodigen wij jou graag een keer uit op ons kantoor zodat jij het maximale uit je nieuwe website kan halen!