Strategie
Hoe A/B testen ervoor zorgt dat jouw website beter presteert
Verbeter de prestaties van je website met A/B testen. We vertellen je graag de voordelen, voorbeelden en meer!

Strategie
Verbeter de prestaties van je website met A/B testen. We vertellen je graag de voordelen, voorbeelden en meer!
Het is moeilijk te zeggen wat een landingspagina aantrekkelijk maakt voor klanten. Vragen als “Welke kleur valt meer op” “Is een titel die rijmt te simpel?”, of “Is de landingspagina te lang?” kunnen daarbij helpen. Het is belangrijk om te beseffen dat het aanbrengen van kleine en grote veranderingen aan een website of mobiele app een groot effect kan hebben.
We begrijpen dat je het met goede bedoelingen doet en je online aanwezigheid en klantervaring wilt verbeteren. Toch kunnen veranderingen ook het tegenovergestelde effect hebben.
Als full service digital agency weten we hoe belangrijk het is om je online aanwezigheid te willen verbeteren. Een manier om dit te doen is door middel van A/B testen. Door verschillende variaties van een website te testen, kun je bepalen wat het beste werkt en wat niet. Zo kun je gerichte verbeteringen aanbrengen en ervoor zorgen dat conversies en winst worden gemaximaliseerd.
In deze blog nemen we je mee in de wereld van A/B-testen en geven we je praktische tips om aan de slag te gaan.
A/B-testen is een methode waarbij twee versies van een webpagina worden vergeleken. Daarbij wordt gekeken welke versie het beste presteert. Het doel is te bepalen welke versie tot het gewenste resultaat leidt. Denk bijvoorbeeld aan een hogere conversie, een hogere gebruikersbetrokkenheid of een hoger doorklikpercentage.
De “A”-versie is meestal de huidige versie van de pagina. De “B”-versie is de variant, die nieuwe wijzigingen bevat. Het testen van A/B is een soort willekeurig experiment en wordt ook wel split testing of bucket testing genoemd.
Bij A/B-tests verdeel je je doelgroep willekeurig in twee groepen: een groep die versie A te zien krijgt en een groep die versie B te zien krijgt. Na het samenstellen van de groepen kun je beginnen met de test en gegevens verzamelen. Op die manier kun je zien hoe elke groep met de pagina omgaat.
Nadat de tests zijn afgerond, kun je de gegevens analyseren om te zien welke versie beter heeft gepresteerd en in welke mate. Je kunt ook statistische technieken gebruiken om te bepalen tot op welke hoogte je de resultaten kunt vertrouwen.
A/B-testen kan ook worden toegepast op veel verschillende aspecten van een website of applicatie. Denk daarbij aan de lay-out, tekst, afbeeldingen en zelfs de prijs. Het is dan ook een belangrijke methode bij het nemen van datagestuurde beslissingen. Je kunt hiermee namelijk de gebruikerservaring verbeteren en meer winst behalen.
Het uitvoeren van A/B-tests brengt een groot aantal voordelen met zich mee. Hieronder sommen we enkele van de voordelen op die verbonden zijn aan het uitvoeren van A/B-tests:
Hier zijn enkele manieren waarmee je A/B-tests kunt uitvoeren op je website:
Afbeeldingen en andere visuele hulpmiddelen zijn essentieel bij contentmarketing. Aan de hand van beelden kan een gevoel worden uitgedrukt of interesse worden gewekt voor een bepaald onderwerp of object.
Het eerste wat iemand opvalt bij het zoeken naar hardloopschoenen is het uiterlijk van de sneakers. Voordat ze de sneaker kopen, willen ze de kleur en misschien zelfs de flexibiliteit ervan zien. Door een video op te nemen van iemand die de sneakers gebruikt om te joggen, maak je het plaatje compleet.
Het is belangrijk om A/B-tests uit te voeren voor afbeeldingen en video’s. Zo kun je bepalen welke afbeeldingen en video’s het beste werken en de meeste verkopen genereren.
Het veranderen van de navigatie op je website is een meer drastische aanpassing van het ontwerp. Het kan zijn dat het moeilijk is om door je website te navigeren. Ook kunnen klanten hebben geklaagd dat het een uitdaging is om te ontdekken wat ze zoeken. In dat geval is het zinvol de navigatie op je website aan te passen.
Een voorbeeld zou kunnen zijn dat de contactpagina niet de hoeveelheid verkeer krijgt waarop je had gehoopt. Zo kan het moeilijk zijn om deze pagina te vinden.
Dit probleem kan worden verholpen met behulp van A/B-tests. Met behulp van A/B-tests kun je verschillende methoden evalueren om bezoekers naar je contactpagina te leiden. Zo kun je bijvoorbeeld een link opnemen in bepaalde landingspagina’s of een contact optie toevoegen aan je menubalk.
A/B-testen kan een effectieve manier zijn om productpagina’s te optimaliseren met als doel de verkoop te verhogen. Hier zijn een paar manieren waarop A/B-testen kan worden gebruikt om de prestaties van productpagina’s te verbeteren:
Het is belangrijk om te benadrukken dat de optimalisatie van een website geen eenmalige actie is, maar een continu proces. Probeer daarom voortdurend te A/B-testen voor een zo gebruiksvriendelijk mogelijke website.
A/B-testen van call-to-action knoppen en banners is erg belangrijk. Het helpt je namelijk te bepalen welke knoppen en banners het beste presteren qua conversie. Door verschillende knoppen en banners te gebruiken, kun je bijvoorbeeld verschillende gebruikers aanspreken. Een voorbeeld hiervan is dat sommige gebruikers beter reageren op knoppen met een groter lettertype of fellere kleuren. Dit terwijl anderen juist meer aangesproken worden door knoppen met een subtielere tekst of een andere lay-out.
A/B-testen is een nuttige manier om de verkoop te stimuleren en de winstmarge van je bedrijf te vergroten. Hoewel het duur en tijdrovend kan zijn, is het wel erg belangrijk.
Heb je hulp nodig bij het uitvoeren van A/B tests? Dan helpen wij van BOOOM Digital je graag! Wij zijn een full service digital agency dat over de nodige tools beschikt om jou te kunnen helpen. Bekijk gerust onze cases of vraag naar de mogelijkheden.
Ons ervaren online marketing team helpt je graag met het uitvoeren van gespecialiseerde A/B testen. Neem online contact met ons op of bel +31 (0) 26 202 23 54 om te beginnen.