Mobile First

Mobile First: Google maakt mobiele websites écht belangrijk

De afgelopen jaren werden de mobiele zoekresultaten -de zoekresultaten die je krijgt als je via een mobiele telefoon of tablet Googled- vooral bepaald op basis van de ranking die ook geldt voor de desktop resultaten. De zoekgigant gooit het roer vanaf 2017 om en maakt de mobiele zoekresultaten leidend. Oftewel: ‘mobile first’. Het wordt nu dus extra belangrijk om je website ook voor de mobiele bezoeker optimaal in te richten. BOOOM vertelt je graag wat meer, zodat ook jouw website hoog kan scoren binnen het ‘vernieuwde’ Google.

Een responsive website versus een ‘mobile first’ website

Om het principe ‘mobile first’ zo begrijpelijk mogelijk uit te leggen is het van belang om eerst helder te hebben wat het verschil is tussen een een responsive design en een mobiele variant. Bij de eerste hebben we het over een 1:1 kopie van de website, geschikt voor weergave op mobiele apparaten. De lettergrootte is vaak wat groter en de afbeeldingen worden geschaald zodat alles er prettig uitziet op een kleiner scherm. Hierbij is de inhoud exact gelijk op zowel desktop als mobiel. Het voordeel van een responsive design is dat je je dus minder druk hoeft te maken op de ‘mobile first’ indexatie die Google in 2017 gaat toepassen.

Een mobiele website is speciaal gemaakt voor -je raadt het al- mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Per pagina is gekeken naar welke content er écht toe doet. “Is die ene grote header foto perse nodig of kunnen we op mobiele apparaten beter een titel laten zien om hetzelfde te vertellen?” Door op deze manier naar je website te kijken en hiernaar te handelen heb je dus in feite twee verschillende websites; elk geoptimaliseerd voor een ander type bezoeker.

Wij hebben alle kennis in huis voor jouw mobiele website

BOOOM Digital loopt voorop wat betreft deze nieuwe ontwikkeling en heeft middels diverse tests gekeken naar waar de meeste winst valt te behalen met een mobiele website. Het nieuws dat Google haar ‘mobile first’ indexatie met betrekking tot mobiele zoekresultaten gaat doorvoeren is daarom niet verrassend te noemen. De meerwaarde van een dedicated mobiele website zorgt dus op meerdere vlakken voor een positieve impuls: je website is geoptimaliseerd voor zowel desktop- als mobiele bezoekers én je scoort beter binnen de zoekresultaten van Google.

In samenspraak lichten wij je huidige website door en stellen vast waar de meeste winst valt te behalen met een mobiele variant. In veel gevallen voldoet het huidige responsive design van de website, maar is het aan te raden om mee te gaan in de mobile first denkwijze van Google en na te denken over een website die hiervoor geoptimaliseerd is. BOOOM kan je bijvoorbeeld helpen met het toepassen van de nieuwste technieken (zoals AMP en het optimaliseren van mobiele laadtijden) en je adviseren op het gebied van mobile first design & de inhoud van je website.

Kom langs voor een gratis en vrijblijvend advies

We verwelkomen je graag op ons kantoor in Arnhem om je vrijblijvend te adviseren over de mogelijkheden van een mobile first design voor jouw website. Ben je naar aanleiding van dit gesprek enthousiast geworden? Dan gaan we in nauwe samenwerking voor je aan de slag om je website ook in 2017 optimaal te laten scoren binnen Google. Laat dat maar aan ons over! Bel 026 202 23 54 of stuur een mailtje naar info@nullbooomdigital.nl voor meer informatie.

Meer weten over Mobile First?