Website trends en de coronacrisis

Eind vorig jaar schreven we over ‘De webdesign trends die je in 2020 gaat terugzien!’. Dit artikel ging vooral over visuele trends en de indeling van een website. Halverwege maart kregen we te maken met de coronacrisis. Door deze crisis zijn er naast de trends die we verwacht hadden ook onverwachte nieuwe trends ontstaan. Wanneer spreken we over een trend? Dit doen we wanneer er sprake is van een patroon van geleidelijke verandering die zich ontwikkeld naar een bepaalde richting. Dus ja… Volg je het nog?

Websites worden anders gebruikt dan voorheen

De afgelopen maanden zien we online diverse veranderingen ontstaan. Zo wordt er door de bezoeker anders naar websites gekeken. Websitebezoekers zoeken nu anders naar informatie. Ze willen direct dingen kunnen kopen, regelen, plannen of afsluiten. In 2019 werd dit al belangrijk onder de gebruikers, maar nu gedurende de coronacrisis helemaal. Je kunt dus wel zeggen dat de websitebezoeker een kortere ‘reis’ wil maken op de site.

Daarom hebben wij ons de afgelopen maanden meer beziggehouden met het ontwikkelen van webshops, reserveringssystemen en API-koppelingen (een verbinding met een extern programma). Gebruikers van websites zien dus echt het nut van het tonen van voldoende informatie online. Je kunt nu immers niet zo makkelijk en snel even op bezoek, aangezien we nu voldoende afstand moeten houden.

Content is key

Je kunt dus wel zeggen dat naast de technische mogelijkheden, content steeds belangrijker wordt. We zien ook dat er steeds meer content wordt gemaakt. Onder content verstaan we teksten, foto’s en video’s. Omdat een bezoeker niet zo snel naar de winkel gaat of een bedrijf bezoekt, wil de ondernemer online beter zichtbaar worden. Daar is het online tonen van zijn winkel of bedrijf, zoals deze offline is, steeds belangrijker. De indruk die bij binnenkomst wordt gemaakt, wil de ondernemer online beter laten zien. Deze website trend hebben wij de afgelopen maanden zien groeien. Dit was terug te zien in de aanvragen voor het schieten van content op locatie. Ook staan er nog redelijk wat op de planning!

De veranderingen binnen BOOOM Digital

Naast de online veranderingen zijn er ook organisatorische veranderingen ontstaan binnen BOOOM. Zo zijn we halverwege maart vanuit huis gaan werken. Voor sommige was dit even wennen, voor sommige helemaal top. Maar voor iedereen was er een verandering. Daarnaast zijn de rollen binnen de organisatie duidelijker geworden. Zo hebben we intern de verantwoordelijke per afdeling opnieuw verdeeld. Dit geldt voor de afdelingen: sales, planning, designs, front-end, back-end en SEO. Zo weten we precies wie waarvoor verantwoordelijk is. Dit is voor ons een must wanneer we zo veel vanuit huis werken.

Wil jij ook inspelen op de website trends van de coronacrisis of heb jij de aankomende periode nog plannen met je site waar je wat hulp bij kunt gebruiken? Laat het ons dan weten!

Project starten?

Websites_

Webshops_

Branding_

Fotografie_

Video_

Strategie_

Optimalisatie_

SEO_