Hoe je met emotie geld verdient

Emotie en bedrijfsresultaten, 2 termen binnen bedrijfsvoering die niet per se samenhangend zijn voor veel ondernemers. Toch ga ik in dit blog een pleidooi geven voor waarom branding een van je prioriteiten moet zijn bij het opzetten van een bedrijf of website.

Keer op keer hebben we gezien dat succesvolle branding key is voor het realiseren van meer sales. Toch investeren veel startende en ervaren ondernemers niet genoeg tijd en energie erin. De grootste e-commerce bedrijven ter wereld maken gebruik van een aantrekkelijke huisstijl, een uniek design of een originele customer journey. In andere woorden; je dient je te onderscheiden van de concurrentie in betekenisvolle manieren. Ik zal je een paar voorbeelden geven:

Starbucks. Koning van de koffie

Starbucks is een Amerikaanse firma die zich – zoals je waarschijnlijk weet – focust op het verkopen van koffie. Vele koffiedrinkers zullen je overigens vertellen dat de koffie van Starbucks zeker niet per definitie beter is dan de koffie van ’Hans op de stationsweg’ (bij wijze van). Hoe komt het dan dat Starbucks de grootste, meest bekendste en meest winstgevende koffieverkoper ter wereld is? Volgens mij zie je hem aankomen; door branding.

kleurgebruik starbucks

Wat Starbucks namelijk zo goed doet is de ervaring die ze bieden bij het bestellen van je kop koffie of cappuccino. Vanaf het moment dat je het gebouw met de letters ‘Starbucks Coffee’ in de verte ziet proberen ze een consistente ervaring en positieve emotie te brengen. Het logo van de Sirene, de olijfgroene zonneschermen, de krijtborden als menu’s, de zakken koffiebonen en de wit groene cup met jouw naam erop dragen allemaal bij aan het neerzetten van een ervaring in de winkel. Een ervaring die mensen keer op keer terug laat komen. Starbucks heeft zelfs een aparte status bereikt met hun wereldwijde bekendheid waarbij het aantonen dat je er bent geweest met een foto inmiddels hoger in de waardehiërarchie staat dan de daadwerkelijke koffie.

starbucks logo

Ook het logo van Starbucks is speciaal in wat ze proberen over te brengen. In 1992 zijn ze namelijk overgestapt van een bruin logo op een groen logo. De kleur groen symboliseert een andere emotie voor onze hersenen, namelijk natuur en gezondheid. Vooral groen wordt vaak gebruikt als middel om producten als duurzaam of gezond te bestempelen. Je hoeft niet verder te kijken dan het huidige McDonald’s logo voor nog een overduidelijk voorbeeld hiervan. McDonald’s heeft overigens ook toegegeven dat dit de gedachtegang is achter de kleurverandering.

kleurgebruik mcdonald's

Voetbal, de ultieme emotie-rollercoaster.

Net als Starbucks hebben ook voetbalclubs ook een aparte status bereikt over de jaren heen. De supporters van een voetbalclub zijn namelijk fans van een merk. Vaak in zoverre dat er een traan wordt gelaten bij een verlies van de club en de longen uit het lijf worden geschreeuwd bij een overwinning.
Ook creëert het een sterke ‘us against them’-emotie bij de supporters wat af een toe een beetje lijkt op tribalisme als je de beelden bekijkt. Veel supporters voelen zich zo sterk verbonden met een club dat deze neveneffecten erbij komen kijken.

Vergis je niet, er gaan miljarden om in voetbal. De spelers zelf krijgen miljoenen per wedstrijd, Nike betaalt honderden miljoenen euro’s om op de shirts van grote clubs te staan en promotors leggen miljoenen neer om een paar keer kort in beeld te komen tijdens een wedstrijd.

voetbalstadion

Grote fans tatoeëren hun club, ze kopen vlaggen, ze dragen t-shirts en kopen merchandise. Voetbalclubs zijn de slimste merken die er zijn omdat ze in veel gevallen onderdeel worden van iemands identiteit. Slimmer dan dat kan je het haast niet spelen.

Swapfiets, die met die blauwe banden.

Ook de oprichters van de Delftse startup Swapfiets hebben goed opgelet bij het opzetten van hun branding. Kijk maar naar het design van de Swapfiets. Op de foto hieronder springen de Swapfietsen eruit; je ziet precies aan de blauwe banden en de kleurrijke frames dat het om een swapfiets gaat. Tussen de eindeloze zeeën van fietsen die we hebben in Nederland heeft Swapfiets toch een manier gevonden om zich te onderscheiden van de rest. Dat hoeft niet per se met allemaal toeters en bellen, soms zijn wat consistente kleurverschillen alles wat er nodig is.

Swapfiets fiets

De manier waarop Swapfiets hun customer journey heeft ingericht is ook uniek. Het logo is bijvoorbeeld een blauwe cirkel, net als de band. Overal komt ook dezelfde kleur blauw terug; in de winkels, in de kleding van de medewerkers, in de auto’s waar ze mee rijden, in de website en natuurlijk ook in de fiets zelf.
Ook rijdt Swapfiets in een auto of busje rond om swapfietsen op locatie te repareren en te distribueren. Is de fiets in zoverre beschadigd dat hij vervangen moet worden? Geen probleem, je krijgt direct een vervangend model. Zo heeft de klant altijd een werkende fiets. Op deze manieren onderscheid Swapfiets zich in grote wijze van de rest. Hun succes te meer door merkbekendheid en oog voor service t.o.v. andere fietsen aanbieders.

Dus, concreet?

– Zorg voor een duidelijke en originele huisstijl.

– Zorg voor een opvallende kleurencombinatie met eventueel unieke tekeningen, logos of animaties.

– Zorg voor een unieke manier van onderscheiden bij het leveren van de dienst zelf. Kies bijvoorbeeld voor een unieke verpakking of een persoonlijke boodschap.

– Probeer ‘Outside of the box’ te denken.

 

“Je merk is wat mensen over jou zeggen als je niet in de kamer bent.”
– Jeff Bezos (Amazon)

 

Hulp nodig?

Bij BOOOM DIGITAL zijn er meerdere experts aanwezig op het gebied van branding. Neem contact met ons op voor informatie over het optimaliseren van jouw bedrijfsvoering.

Project starten?

Websites_

Webshops_

Branding_

Fotografie_

Video_

Strategie_

Optimalisatie_

SEO_

Open Whatsapp
Hey, Milan hier!👋🏼 Kan ik je ergens mee helpen?