Waarom bloggen werkt

Waarom bloggen werkt voor jou

Bloggen head

Er zijn talloze redenen waarom bloggen goed is voor je website. Naamsbekendheid en de overtuigingskracht van jouw merk, bijvoorbeeld. En hoewel het schrijven van een kwalitatief en populair blog artikel niet bepaald simpel lijkt, kun je in een uurtje tikken behoorlijk ver komen. Voordat we de drie belangrijkste redenen waarom bloggen werkt voor jou opnoemen, moet je eerst weten wat bloggen nu precies inhoudt.

Dus…

Wat is bloggen eigenlijk?

Een blog is een soort tekstje op een website. Als een artikel of berichtje. That’s it. Nouja, that’s niet alles. Om een blog echt interessant te maken kan je foto’s, video’s, pdf’jes of andere toffe dingetjes toevoegen. En zo’n blog kan echt over alles gaan. Zolang het maar interessant is voor je lezers (lees: je doelgroep). Zijn jouw volgers bijvoorbeeld ontzettend technisch? Deel dan wat technische weetjes of speciale tips en trucs. Ben je een people’s person en bestaat jouw klantenbestand uit trouwe kennissen? Dan werken persoonlijke berichten, of berichten over medewerkers het beste.

En het maakt ook niet uit in welk formaat je dit schrijft. Of lange berichten beter werken dan korte berichten kunnen we je niet vertellen. Dit zal je zelf uitvinden aan de hand van testen en nieuwe dingen proberen. Heb je straks nou dit hele bericht doorgelezen en ben je klaar om te bloggen, maar weet je niet waar je over moet schrijven? Stuur ons dan even een berichtje op Facebook, dan gaan we samen even brainstormen. Maar nu is het tijd voor: de redenen waarom bloggen werkt voor jou!

 

Waarom bloggen werkt voor jou

 

1. Meer bezoekers op jouw website

Er zijn twee primaire manieren waarmee een blog extra bezoekers naar jouw website trekt. De eerste manier is promotie. En dan bedoelen we niet gelijk betaald (hoewel dit altijd mogelijk is). Denk na over alle momenten waar jij contact hebt met een klant. Bijvoorbeeld in het ene mailtje dat je stuurt, in het Facebook bericht dat je elke vrijdag plaatst of tijdens dat verkoopgesprek volgende week. Hoe doe je dat dan in een verkoopgesprek? “Oh, wil je precies weten hoe wij onze horloges maken? Dat hebben we perfect uitgelicht in een blog!”

seo blog

De tweede manier is via organische kanalen. Mensen googlen dagelijks ontzettend veel, en die zoekopdrachten bestaan voornamelijk uit vragen. “Hoe plaats ik een systeemwand?” “Hoeveel bespaar ik met zonnepanelen?” Allemaal vragen waar jij antwoord op kan geven. En de bezoekers die via deze zoekwoorden op jouw website komen hoeven niet per sé gelijk iets te bestellen om nuttig te zijn. Hoe meer mensen op jouw website komen, en hoe langer deze blijven, hoe beter jouw website scoort in de zoekresultaten van Google. Dubbele kans op potentiële klanten!

2. Je wordt een autoriteit

Het woord ‘autoriteit’ brengt vaak strenge of vervelende connotaties met zich mee. Maar deze vorm van autoriteit niet! Als je laat zien wat je weet word je een expert in jouw vakgebied. Een autoriteit, dus. Jouw bedrijf weet waar ze het over heeft. Een arts of psycholoog die zijn of haar diploma’s in de wachtkamer heeft hangen zal overtuigender overkomen dan hun concullega’s. En die witte labjassen die ze aanhebben in een Colgate reclame werken echt. Een autoriteit is dus een stuk overtuigender dan zijn/haar concurrenten.

cialdini authority

Waarom is dit handig? Als jij  als autoriteit iets beweert op social media zullen mensen dit sneller geloven of overnemen als waarheid. Stel je het volgende voor: je bent op zoek naar een nieuw matras. Na lang zoeken heb je twee merken gevonden waar je uit wilt kiezen. Bedrijf A heeft op haar website alleen wat simpele informatie en een bestelknop staan. Bedrijf B heeft talloze blogberichten over het comfort van matrassen, de beste matrassen voor lange personen en tips voor materiaalkeuze op hun website staan. De wetenschap zegt dat jij hoogstwaarschijnlijk voor bedrijf B kiest. De wetenschappers die dit zeggen dragen witte labjassen, dus we kunnen ervan uitgaan dat ze gelijk hebben.

3. Het helpt mensen over de streep

In welke branche dan ook (b2b of b2c) zullen mensen niet gelijk overgaan tot aankoop. Men zal concurrenten overwegen, nadelen en voordelen afwegen en de tijd nemen om een keuze te maken. En hoewel we net hebben besproken dat het zijn van een autoriteit enorm helpt bij het overtuigen van mensen, is er nog een reden waarom het kan helpen.

cialdini liking

Mensen zeggen sneller “ja” als ze iemand leuk vinden. En “ja” hoeft hier niet letterlijk te zijn. Zodra iemand jou of jouw bedrijf leuk vindt, zullen ze sneller klikken op ‘bestellen’ of ‘contact opnemen’. We hebben het waarschijnlijk allemaal weleens zelf meegemaakt. Je gaat liever een broodje halen bij Broodje van Ootje, omdat de mensen daar altijd vriendelijk vragen hoe het met je gaat. En het kan maar net zo zijn dat de broodjes bij Panini van Janini lekkerder of goedkoper zijn. Dat maakt niet zoveel uit als Janini meer blaft dan praat. Natuurlijk is een situatie nooit zo zwart-wit, maar het principe geldt wel heel erg vaak. Dit is namelijk ook iets wat mensen in witte labjassen hebben onderzocht.


Zoals we al aangaven kan het verzinnen van relevante en interessante blogonderwerpen een behoorlijke klus zijn. Wij denken graag even met je mee, op Facebook of via onze contactpagina