mobielvriendelijk

Wat maakt een website nou echt mobiel vriendelijk?

mobiel vriendelijk website

We roepen nu al een hele tijd dat een website vooral mobiel vriendelijk moet zijn. Natuurlijk zijn dingen als het design, bruikbaarheid en vindbaarheid belangrijk. Maar zonder een mobiel vriendelijke variant zal je website niet scoren, en mensen juist wegjagen. Dat zeggen we dus al een hele tijd, maar nu is het tijd voor oplossingen! Want wat maakt een website nou echt mobiel vriendelijk?

1. Een responsive design

De dagen waar je met twee statische versies (desktop en mobiel) van je website weg kon komen zijn voorbij. Elk apparaat is anders, en elk scherm heeft zijn eigen afmetingen. En waar een statische mobiele versie van je website op een iPhone 7+ er schitterend uitziet, zal deze waarschijnlijk niet passen op een Samsung Galaxy S8. Maar daar is een oplossing voor: Responsive Design. 

We hebben wat handige animaties voor je klaarstaan over deze ontwerp principe! Het komt er op neer dat (bijna) alle elementen in jouw website kunnen schalen op basis van de schermgrootte. Een foto zal dus niet afgekapt worden, op welk scherm je dan ook kijkt. Een simpele oplossing, maar een tricky implementatie. Er komt namelijk heel wat kijken bij het instellen van Responsive Design. Gelukkig zijn wij er best wel goed in (een beetje opscheppen mag best).

responsive breakpoints vs no breakpoints

2. Denk met je duim (of wijsvinger)

Op een desktop kan je heel precies klikken en slepen. De muis is wat dat betreft een perfecte tool voor website navigatie. De iPhone heeft geen muis, alleen een paar knopjes en een scherm. Op een smartphone navigeren mensen met hun vingers (voornamelijk een duim of wijsvinger). De hele manier van navigeren op je website is dus anders. Is iets moeilijk klikbaar geworden? Dan moet deze knop een stuk groter worden.

Ook de spacing wordt heel belangrijk als we kijken of een website mobiel vriendelijk is. Heb je weleens gehad dat je op “reserveren” wil klikken en dat je per ongeluk naar “algemene voorwaarden” gaat? Wij snappen wel dat je dan een ander restaurant gaat zoeken. Hoe miniem deze problemen ook kunnen zijn, voor bezoekers kunnen dit redenen zijn waarom ze je website weg swipen. En een gemiste bezoeker kan een gemiste klant zijn.

3. Zo min mogelijk

In veel gevallen zijn mensen tijdens het browsen op hun smartphone op zoek naar een antwoord. Tot hoelaat is de kapper open? Hoeveel kilo weegt de gemiddelde neushoorn? Als je dan op een website komt waar je eerst 10 seconden moet scrollen voor het antwoord wordt je niet echt vrolijk, en is de kans groot dat je naar de volgende website gaat. Als mensen snel wegklikken van je website zorgt er trouwens ook voor dat je positie in Google in gevaar komt.

Mensen willen een goede user experience en als ze moeite moeten doen om te vinden wat ze zoeken haken ze vaak af. Probeer daarom ook altijd de hoeveelheid tekst op je mobiele pagina’s zo veel mogelijk in te perken. Een goede manier om te testen of jouw mobiele website dit wel goed doet is om jezelf in de schoenen van je bezoekers te zetten. Kan je makkelijk doorklikken, is de informatie snel vindbaar en hoef je niet langs onnodige elementen te scrollen? Het is verbazingwekkend wat je zelf allemaal kan vinden.

4. Sneller is altijd beter

Dit sluit eigenlijk perfect aan bij punt 3, maar dit verdient zijn eigen alinea. Een website die snel laadt is een betere website. In welk geval dan ook. Als iemand op zijn smartphone aan het googlen is, is diegene vaak snel op zoek naar een antwoord. En als je website te langzaam laadt zullen mensen gaan wegklikken. Eeuwig zonde dus.

Je kan vaak zelf al heel veel doen aan de snelheid van je website. Met tools als Pingdom en Google Pagespeed kom je er achter wat er mis gaat tijdens het laden van de pagina’s. Ook geven deze twee platformen suggesties en tips, zodat je zelf al heel veel kan veranderen. Soms neemt het doorvoeren van deze veranderingen wat tijd in beslag, maar dit is het dubbel en dwars waard.

snelheid

5. Maak het makkelijk

Als mensen in contact willen komen met jou of jouw bedrijf moet je dit zo makkelijk mogelijk voor ze maken. Een consument wil niet ala Sherlock Holmes gaan speuren naar een telefoonnummer. Heb je een restaurant? Dan wil je natuurlijk dat mensen gemakkelijk kunnen reserveren, dit is namelijk het einddoel van de website. Geef ze daarom knoppen op de homepagina die gelijk leiden naar het reserveringsformulier. En zorg ervoor dat men ook op mobiel heel gemakkelijk dit formulier kan invullen. Gebruik dezelfde methode uit punt 3 om erachter te komen of deze einddoelen gemakkelijk te bereiken zijn op je mobiele website. Duurt het te lang, of is het bijna onmogelijk? Dan is het tijd om jouw website mobiel vriendelijk te maken! 


We kunnen nog wel 20 andere punten verzinnen die bijdragen aan een goede mobiele website. Maar dit zijn toch wel de vijf belangrijkste pijnpunten die we vaak zien. Zelf kijken we ook wekelijks naar onze eigen website om zo eventuele verbeterpunten te vinden. Wil je dat wij met een kritisch oog naar jouw mobiele website kijken? We zijn gemakkelijk te bereiken op 026 202 23 54