a b testen website

Meten = Weten: A/B testen van je website

a b testen website

Een website moet er mooi uitzien, dat weten wij maar al te goed. Maar een website moet ook goed zijn in waar hij voor gemaakt is: verkopen, leads verzamelen, inschrijvingen verzamelen etc. Oftewel, de website moet converteren. Maar is het uiterlijk van je website bepalend voor het aantal conversies? Jazeker. En daarom is A/B testen zo belangrijk.

A/B testen zorgt voor meer knaken

Met een A/B test voor je website kan je 50 procent van je bezoekers een bepaalde variant laten zien van je website. De andere 50 procent krijgt een andere variant van je website te zien. Met genoeg bezoekers kan je dan redelijk snel concluderen dat het veranderen van de kleur van dat ene knop leidt tot meer conversies. En dit betekend dat je allerlei vormen, kleuren, randjes, hoekjes, lettertypes en formaten wilt testen om je website zo goed mogelijk zijn ding te laten doen.

a b test website

 

Wat je met een A/B test kan meten

Het is mogelijk om elk onderdeel van je website te testen met een goede A/B splittest. Het gaat er natuurlijk om dat je website zo goed mogelijk converteert. Als je een nieuwe website of webshop aanschaft is het belangrijk dat de nieuwe shop net zo goed, dan wel beter is dan de oude! Wij gaan nu inzoomen op een aantal website aspecten die je goed A/B kan testen zodat jij je website of webshop kan gaan verbeteren.

Gebruiksvriendelijkheid

Lettergrootte, links, contrast en navigatiestructuur vallen allemaal onder gebruiksvriendelijkheid. Stel: je hebt een webshop met allerlei soorten fietsen. Werkt het beter dat je de fietsen in de navigatie sorteert op merk of op groep fietsen? En hoe groot moeten die letters zijn? Natuurlijk vallen de letters meer op als ze groter zijn maar dit kan ook te schreeuwerig overkomen en zelfs afschrikken. Als jij een grote zak geld zou hebben voor een mooie racefiets en zodra je op “Submit” klikt zijn al je zuurverdiende centen uitgegeven aan je droomfiets. Welke van de twee kies jij?

a/b test gebruikersvriendelijkheid

Content

Lengte van je content, tekst, titels, schrijfstijl, plaatjes en video’s. Herken je dat gevoel? Je opent een pagina, je ziet één lap tekst, je schrikt je kapot en wilt eigenlijk zo snel mogelijk de pagina sluiten. Dit gevoel wil je niet creëren bij je klanten/leads. Maar ook de simpele keuzes tussen ‘u’ en ‘je’ kan je testen met een A/B test.

De term ‘less is more’ ben je vast wel eens tegengekomen. Maar geldt dit ook voor jouw doelgroep? We gaan weer terug naar het voorbeeld van de fietsen webshop. Zou jij, als eigenaar van de webshop, de klanten een korte krachtige tekst met video bieden, of een lange uitgebreide tekst met foto? Het goede antwoord kan niemand je geven. Want dat antwoord ga je natuurlijk krijgen door middel van een A/B test;)!

a b test content

Verkoop

Reviews, relevante producten, bestelproces, voorraadgegevens, levertijden etc. We gaan weer terug naar de webshop voor fietsen. Als mensen online een bestelling willen plaatsen moeten ze eerst een bestelproces doorlopen. Winkelmandje, bezorgadres, betalen etc… Je kent het wel. Is dit wel de beste manier? Kan je niet beter alles op één pagina vertonen?

Piet wilt een nieuwe mountainebike kopen. Hij komt op de website aan bij zijn droomfiets. Helaas ziet hij meteen dat de levertijd tien weken is. Dit vindt hij te lang dus koopt hij de fiets toch ergens anders. Je kan de levertijd ook pas vertonen bij het betalen. Piet zal dan flink teleurgesteld zijn maar maakt misschien wel de keuze maken om toch die fiets bij jou te kopen.

En of die ‘Sale’ knop echt werkt…? Ja, je raadt het al. Dat moet je testen!

verkoop a b test

Tip voor het testen

Je hebt gelezen waarom A/B testen zo belangrijk is en wat je allemaal A/B kan testen. Voordat je gaat starten, gaan wij jou de gouden tip geven. Want zo zijn wij nou eenmaal. Verander altijd maar één aspect met een A/B test. Dus wil je weten of een grote ronde rode knop met ‘koop nu’ beter werkt dan een kleine vierkante blauwe  knop met ‘bestellen’? Test eerst de tekst, dan de kleur, dan de vorm en dan het formaat. Dan weet je pas echt wat het verschil maakt. Want misschien werkt de kleine blauw ronde knop met ‘koop nu’ toch het best!

Wil je het A/B testen uitbesteden aan onze A/B test guru Milan of wil je een supervette en effectieve website? Dan nodigen wij jou graag een keer uit op ons kantoor zodat jij het maximale uit je nieuwe website kan halen!