Livechat support

De 5 voordelen van LiveChat klantenservice

Heb je dat weleens? Je zit lekker te browsen op het internet en dan ineens ‘Hallo, kunnen we u ergens mee helpen?’. Een klein chatschermpje duikt op. Steeds meer websites gebruiken dergelijke LiveChat varianten om hun klanten te woord te staan en deze te ondersteunen waar nodig. Maar waarom is dit nu zo boooming, en wat zijn de voordelen voor de klant en het bedrijf? We voelen een lijstje aankomen …

 

Tromgeroffel

De 5 voordelen van LiveChat klantenservice

Voordeel nummer 1: Gebruiksvriendelijkheid

LiveChat klantenservice is er natuurlijk vooral op gericht om de website (en de support) zo gebruiksvriendelijk te maken voor de bezoeker. Geen irritante wachtdeuntjes, slechte telefoonverbindingen of keuzemenu’s waar de gebruiker op moet wachten. Ook is een misverstand makkelijker te voorkomen in een chatscherm, want er komen geen accenten aan te pas. Kun je die onverstaanbare Fries (sorry, Fryske minsken!) eindelijk ook goed helpen. LiveChat is daarnaast ook gratis voor de bezoeker, wat zowel gebruiksvriendelijk als laagdrempelig is.

Voordeel nummer 2: Laagdrempelig (mooie overgang hè)

Telefoon oppakken, bel-app openen, nummer intoetsen, waarschijnlijk een keuze menu afluisteren, in de wacht staan … Dat zijn al vijf stappen voordat iemand contact heeft met een support medewerker. Op het chatscherm klikken. Dat is er één. Het is zo gemakkelijk om gewoon snel even wat te typen als bezoeker zijnde. Dus als iemand zich afvraagt “ik ben benieuwd welk product ik moet kiezen” zal hij/zij eerder kiezen voor LiveChat.

Voordeel número tres: Betere support

Als je niet met iemand aan de telefoon zit heb je meer tijd om te reageren. In die tijd kan je snel aan een collega vragen of hij/zij het antwoord op de vraag weet. In die tijd kan je snel even Google inschakelen als extra hulplijn. Ook kan je in de tijd dat een bezoeker een reactie aan het typen is een ander persoon helpen. Super efficiënt, dus. Of je kan in die tijd wat koffie gaan zetten. Maar dat wordt waarschijnlijk niet gewaardeerd door de klant … Oke, gum dat koffiezetten dus maar weg.

Video intermezzo tijd

Geen zin meer om te lezen? Of hoor je liever van een papegaai uit New York waarom LiveChatting gaaf is? We got your back!

 

Voordeel nummer 4: Makkelijker te analyseren 

Wat heb je nou precies die ene klant beloofd? Waarom ging dat gesprek gister nou niet zo lekker? Pak de labjas en loep er maar bij, want we gaan analyseren. En dit is natuurlijk een stuk makkelijker als je een gesprek kan teruglezen in een oogopslag. Een gesprek terugluisteren, uitschrijven en analyseren duurt dus iets langer. Voordeel nummer 4 in de pocket.

Voordeel nummer 5: Niet alleen maar support

Op een LiveChat applicatie op je website krijg je niet alleen maar support vragen binnen. Men zal ook algemene dingen vragen. Over je producten of de diensten die je aanbiedt, bijvoorbeeld. Dit kan je dan altijd proberen om te zetten naar een kwalitatieve lead. Win-win, dus. De bezoeker krijgt een antwoord op de vraag … en jullie krijgen een kans om deze bezoeker om te toveren tot klant.

Tijd voor de nadelen

We moeten wel even eerlijk zijn en ook de nadelen van LiveChat benadrukken. De twee grootste nadelen zijn de ietwat onpersoonlijkere benadering en de reactiesnelheden met een chat functionaliteit op je website. Met een onpersoonlijke benadering bedoelen we het gebrek aan emoties dat je altijd hebt met chatten. Emoticons maken weliswaar een hoop goed, maar echte emotie is met een chat moeilijk te uiten. Aan de telefoon klink je opgewekt, behulpzaam, warm of grappig. In een chatscherm klink je … niet? Dit kan je een klein beetje oplossen door je taalgebruik zo aan te passen om een bepaalde emotie over te brengen.

Het tweede grote nadeel is dat je niet altijd binnen een aantal seconden kan reageren. Wil je dit wel? Dan zal je moeten investeren in een groot supportteam die tijdens openingstijden de chat constant in de gaten houdt. Je zal namelijk wel snel binnen een minuutje moeten reageren, anders is de bezoeker allang weer weg.

Klaar voor de wonderlijke wereld van LiveChatting?

Dan hoef je alleen maar de telefoon op te pakken (ironisch) en even 026 202 23 54 te bellen. Dan hebben wij de livechat in no time op je website staan. Wel zo lekker.