Baas van het internet

Vijf redenen waarom je met een eigen website de baas van het internet bent

Belang van websites

Oké, toegegeven… Als webdesigners zeggen dat websites nog steeds de baas zijn is natuurlijk wel een beetje hetzelfde als de kaasboer die zegt dat kaas heel goed voor je is. We zijn daarom bewapend met feiten en ijzersterke argumenten, waarmee we laten zien dat je met een eigen website echt de baas van het internet bent.

1. (Bijna) Alles is mogelijk op een website

Wil je dat je bezoekers gemakkelijk kunnen zien wanneer er plek is in jouw hotel? Of misschien heb je wel een gaaf 3D-model van één van je producten laten maken. Dan is het internet de perfecte plek om deze dingen te delen. Platformen als Facebook en Instagram geven je hier niet altijd de mogelijkheid voor. Althans, niet op de manier waarop je misschien zou willen.

Op je eigen website kan je (bijna) alles toevoegen wat je maar wilt. En is je idee technisch nog niet mogelijk? Dan is de kans groot dat er binnen een maand een plugin bestaat waarmee het wel kan. Alleen voor WordPress zijn er namelijk al 49.786 plugins (en op het moment dat je dit leest waarschijnlijk al weer wat meer).

2. Je bent niet afhankelijk van Facebook

Platformen als Facebook en Twitter veranderen hun algoritmes constant. Maar wat betekent dit nou precies? In het geval van Facebook kan een verandering aan het algoritme bijvoorbeeld betekenen dat bepaalde berichten vaker of minder getoond worden aan jouw vrienden of fans. In 2017 heeft Facebook zijn algoritmes al zes keer aangepast. En we schrijven dit in april. Moet je nagaan.

Op zich zijn deze veranderingen niet per sé negatief, maar het vervelende is dat jij hier zelf geen grip op hebt. Maar verander je iets aan de code van je eigen website? Dan kies jij zelf wanneer, waarom en op welke manier. Zonder dat iemand anders daar invloed op heeft.

3. SEO is nog steeds king

“lekker uit eten gaan in Arnhem” of “sterke schoenen voor wandeltochten”. Hoe vaak heb jij wel niet iets vergelijkbaars opgezocht in Google? Het zoekplatform ontvangt momenteel meer dan 40.000 zoekopdrachten per seconde! Dat zijn dus 3,5 miljard zoekopdrachten per dag.

Stel: jij maakt speciale brandwerende kleding voor bouwvakkers. Dan kan je jouw website speciaal inrichten voor mensen die zoeken naar “brandwerende kleding” of “Waar kan ik brandwerende kleding kopen”. Deze potentiële klanten wil je niet mislopen. Toch?

4. Je bent Sherlock Holmes

“Hallo Google, ik wil graag weten welke mensen uit Gelderland meer dan vijf pagina’s op mijn website bekijken en langer dan twee minuten rond blijven hangen.” Of misschien wil je wel weten hoe mensen eigenlijk op jouw website zijn terecht gekomen? Geen probleem. Het antwoord is er. Hulpmiddelen als Google Analytics geven je namelijk dusdanig veel informatie over je bezoekers dat je je soms net Sherlock Holmes voelt.

Klikken er op Facebook weinig mensen op de ‘Nu bellen’ knop? Zonder de diepgaande gegevens van Analytics kom je er heel moeilijk achter waarom dit zo is. Met de data kun je dus je eigen website verbeteren. En het beste nieuws? Het is helemaal gratis.

5. Je bestaat. Maar dan echt

Oké, het is misschien niet zo overdreven als het kopje doet vermoeden … maar zonder een eigen plek op het internet kun je wel wat minder legitiem overkomen op je klanten. Daarnaast kunnen mensen gemakkelijk jouw website vergelijken met die van vergelijkbare bedrijven. Bijvoorbeeld wanneer ze uit eten willen gaan en de menukaarten van diverse restaurants willen bekijken. Alleen daarom moet je natuurlijk al een toffere website hebben dan je concurrenten.


Zo. En daarom moet ook jij dus een eigen website hebben. Ben je geïnspireerd en heb je nu al een aantal toffe concepten bedacht? Neem gerust contact met ons op en we kijken samen hoe we die ideeën tot leven laten komen op je eigen website.