10 richtlijnen voor een gebruikersvriendelijke website

De mate van gebruiksvriendelijkheid van je website wordt mede bepaald door de ervaring van de bezoeker van de site. Als deze bezoeker, dus een potentiële klant, de site onduidelijk vindt, niet kan vinden wat hij zoekt en zich ergert, zal hij onverrichter zake weer vertrekken. Dit komt je bedrijfsresultaat niet ten goede. Het is dus belangrijk om een bezoek aan jouw website zo eenvoudig en fijn mogelijk te maken voor de gebruiker.

De Deen Jakob Nielsen is een autoriteit op het gebied van gebruiksvriendelijkheid van websites. Zijn jarenlange ervaring op UX-gebied (user experience) heeft hij verwoord in een tiental richtlijnen. Hoewel de richtlijnen reeds opgesteld werden in de jaren ’90, zijn ze nog steeds relevant om op objectieve wijze de gebruikerservaring van websites te beoordelen. Hieronder zetten we de aandachtsgebieden voor je op een rij.

Olaf de office dog van BOOOM Digital

1. Duidelijke zichtbaarheid van status

Jij wil, dat de bezoeker van je website jouw bedrijf vertrouwt. Om dat vertrouwen te winnen, moet je zorgen dat de gebruiker zijn doel bereikt: het vinden van de door hem gezochte informatie. Een gebruikersvriendelijke website moet bezoekers duidelijk maken wat de status is, wat er op dát moment gebeurt. Voor het duidelijk zichtbaar maken van de status is een voorgangsindicator de perfecte tool. De bezoeker weet exact waar hij zich bevindt en wat hij nog moet doen om het proces te vervolledigen. Duidelijke informatie zorgt ervoor dat de bezoeker zich “in control” voelt.

2. Heldere communicatie voor iedereen

Jij als ondernemer kent je doelgroep. Spreek hun taal en houd hier rekening mee bij het gebruik van icoontjes en termen. Twee bekende icoontjes zijn de winkelmand en de prullenbak. De meeste mensen herkennen inmiddels ook de drie streepjes wel als het icoon waarachter het menu te vinden is. Toch wordt nog steeds aangeraden om het woord “Menu” bij de streepjes te vermelden. Zo kunnen ook minder ervaren websitebezoekers eenvoudig en zonder frustratie door jouw pagina’s navigeren.

3. Controle en zekerheid

Het overkomt iedereen weleens: je klikt nét te snel iets aan waardoor er iets gebeurt wat je eigenlijk helemaal niet wil. Als het vervolgens lastig blijkt te zijn om deze actie ongedaan te maken, daalt bij de bezoeker het vertrouwen in de website. Een knop die een stap teruggaan mogelijk maakt, biedt een eenvoudige uitweg en geeft een groter gevoel van zekerheid. Ook kun je door middel van een vraag checken of de bezoeker inderdaad de door hem aangegeven actie wil uitvoeren. Door de opdracht samen te vatten als een “Weet je zeker dat…..?”-vraag, biedt je de bezoeker een extra controle en, indien nodig, de mogelijkheid tot annuleren.

via GIPHY

4. Standaarden en consistentie

De meeste webshops zien er qua opbouw redelijk hetzelfde uit. Het bedrijfslogo, aan te klikken categorieën, de zoekfunctie en een winkelwagen. Neem deze informatie mee bij de opbouw van jouw webshop. Als bepaalde informatie steeds op globaal dezelfde plaats terug te vinden is, wordt het gebruik van websites makkelijker voor de bezoekers. Ze hoeven dan niet bij elke website steeds helemaal opnieuw te achterhalen hoe alles in zijn werk gaat. Klanten vinden dan ook op jouw website eenvoudiger wat ze zoeken. En zelfs als consistentie en standaarden ongeveer hetzelfde zijn op alle websites, heb je nog genoeg andere mogelijkheden om juist jouw webshop in het oog te laten springen.

5. Voorkom foutmeldingen

Een vergissing is zo gemaakt, maar het is aan jou om ervoor te zorgen dat een klant geen fouten hoéft te maken. Fouten kunnen worden voorkomen door het geven van suggesties en door bezoekers van je website in een bepaalde richting te sturen. Dat kun je doen door heel duidelijk aan te geven welke info jij van de klant nodig hebt. Een goed voorbeeld hiervan is een contactformulier. Wanneer je het adres automatisch laat genereren op basis van postcode en huisnummer zullen hier minder fouten in optreden dan wanneer het handmatig moet worden ingegeven. Hierdoor wordt meteen het aantal handelingen dat de klant moet uitvoeren teruggebracht.

6. Bied hulp

Kom je er toch niet onderuit om een foutmelding te geven? Jaag dan je bezoekers niet weg met een melding als “input error”, maar vermeldt duidelijk wát er precies fout gaat en waar. Je bezoeker hoeft dit dan niet zelf uit te zoeken, waardoor ergernis voorkomen wordt. De bekende rode omkadering van een schrijfveld is hiervan een goed voorbeeld. Wanneer de bezoeker iets verkeerd invult of vergeet in te vullen, wordt dit meteen duidelijk. Helemaal gebruiksvriendelijk is het vermelden van informatie over hoe de bezoeker de gevraagde gegevens wél in moet vullen.

7. Zorg voor herkenning

Het is lastig om alles te onthouden wanneer je in een keer heel veel informatie aangeboden krijgt. Daarentegen herinneren mensen zich wel vaak dingen die ze eerder hebben gezien. Iets herkennen is dus makkelijker dan iets onthouden. Hier kun je ook op je website handig gebruik van maken. In plaats van steeds een willekeurige greep uit je aanbod te laten zien, kun je klanten bij elk bezoek eerder bekeken producten tonen.

8. Efficiëntie en flexibiliteit

Zowel ervaren als onervaren websitegebruikers vinden het fijn om snel en eenvoudig door de pagina’s van een website heen te navigeren. Ze willen snel gevonden hebben waarnaar ze op zoek zijn. Bied je klanten daarom een korte route aan. Nadat ze zich geregistreerd hebben met een account hoeven ze niet bij elk nieuw bezoek hun persoonsgegevens opnieuw in te vullen, maar volstaat het inloggen met emailadres en wachtwoord.

9. Meer is minder

Daar is eigenlijk niet veel aan toe te voegen. Te veel of niet relevante informatie op je website leidt bezoekers af van informatie die wel belangrijk is.

10. Wees bereikbaar voor aanvullende informatie

Een gebruikersvriendelijke website zou zich helemaal zelf moeten kunnen uitwijzen. Op de perfecte site zou de bezoeker probleemloos van begin naar eind moeten kunnen raken en daarbij alle door hem gewenste informatie kunnen verzamelen (wat hopelijk uiteindelijk resulteert in een bestelling bij jouw bedrijf). Vaak heeft een bezoeker toch nog wat extra hulp nodig. Om hem hierbij snel en op toegankelijke wijze van dienst te zijn, kun je een overzicht met veelgestelde vragen (FAQ) opstellen en mensen de mogelijkheid bieden hun vragen te stellen in een (live) chat of via e-mail.

via GIPHY

Project starten?

Websites_

Webshops_

Branding_

Fotografie_

Video_

Strategie_

Optimalisatie_

SEO_

Open Whatsapp
Hey, Milan hier!👋🏼 Kan ik je ergens mee helpen?